|
Wieluń - forum, informacje, ogłoszenia
|
|
Biznes i Firmy w regionie - Szkolenia dla kierowców wózków jezdniowych (widłowych)
red - 2007-02-16, 02:51 Temat postu: Szkolenia dla kierowców wózków jezdniowych (widłowych) BKD "Maral" Wieluń - kompleksowa obsługa bhp firm zaprasza na:
SZKOLENIE DLA KIEROWCÓW WÓZKÓW JEZDNIOWYCH (WIDŁOWYCH)
Z NAPĘDEM SILNIKOWYM.
Uprawnienia Kierowcy Wózka Jezdniowego wydawane bezterminowo - wszystkie typy wózków spalinowe, gazowe, elektryczne) + uprawnienia do wymiany butli gazowych.
CERTYFIKAT WAŻNY ZA GRANICĄ !!
Wydawany w trzech językach (tłumacz przysięgły) - wyjedziesz do Anglii, Szkocji, Irlandii, Niemiec - szybciej znajdziesz pracę.
Dla firm i grup zorganizowanych upusty powyżej 5 uczestników.
PROMOCJA - tylko 299 zł
Zadzwoń: 603 117 647
Prowadzimy także szkolenia bhp wszystkich rodzajów: okresowe, wstępne, przeciwpożarowe, pierwszej pomocy; karty oceny ryzyka zawodowego.
Gregg Sparrow - 2007-02-16, 05:23
Czy szkolenie kończy się egzaminem przeprowadzonym przez Urząd Dozoru Technicznego???
basteks - 2007-02-16, 12:08
Widząc tą cenę to raczej nie. Sam egzamin w ubiegłym roku to było 152 zł.
midanle - 2007-02-16, 15:49
Przepraszam, że się wtrącam, ale od kiedy UDT zajmuje się sprawdzaniem kwalifikacji operatorów wózków widłowych? Co do spajaczy jako osób wykwalifikowanych, uprawnień osób przeróbki plastycznej i obróbki cieplnej jako osób wykonujących, to się zgodzę, ale operatorów wózków widłowych?
Czy coś mnie ominęło?
[ Dodano: 2007-02-16, 15:57 ]
Aha jeszcze jest obsługa suwnic, żurawi, wciągarki, dźwigi, dźwigniece itd. A wózki?
basteks - 2007-02-16, 18:04
Z dniem 18.08.2003 - zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 3 lutego 2003 zmieniającym rodzaj urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu - wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia zostają objęte dozorem technicznym (Dz. U. Nr 28 Poz. 240).
Przepis ten nakłada następujące obowiązki na:
Importera - uzgadniania wniosków importowych w zakresie typów oraz ilości sztuk sprowadzanych urządzeń. Bez wniosku importowego żaden wózek nie ma prawa wjechać na teren kraju.
Użytkownika - zgłoszenia i zarejestrowania użytkowanych wózków widłowych w odpowiednim rejonowym Urzędzie Dozoru Technicznego oraz przestrzegania wymagań UDT w zakresie eksploatacji oraz konserwacji zgodnie z ustawą o dozorze technicznym.
Natomiast nowo zakupione urządzenia mogą być wprowadzone do ruchu dopiero po odbiorze eksploatacyjnym w miejscu pracy, dokonanym przez UDT.
Konserwatora - czyli dotychczasowy technik serwisowy powinien mieć uprawnienia UDT.
Operatora - który powinien mieć odpowiednie uprawnienia do kierowania wózkami.
[ Dodano: 2007-02-16, 18:10 ]
Pełny tekst rozporządzenia
Gregg Sparrow - 2007-02-16, 19:50
Kursy wykonywane przez firmy i nie zakończone egzaminem UDT są nic nie warte. W chwili obecnej zrobił się dym na całą Polskę. Dlatego pytałem.
Firmy wykorzystują tu lukę prawna i wydają "zezwolenie na kierowanie wózkami" a nie "zezwolenie na obsługę wózka" a to niestety nie jest to samo.
Jaro - 2007-02-16, 20:02
red, nam pewnie wyjaśni czy szkolenie kończy się egzaminem przeprowadzonym przez Urząd Dozoru Technicznego, czekamy.
red - 2007-02-17, 04:47
Skonsultowałem sie z włascicelem firmy i otrzymałem odpowiedż.
Egzamin końcowy nie jest przeprowadzony przez UDT. Jednak na życzenie kursanta może odbyć sie egzamin przed UDT za dodatkowa opłatą (coś ok. 150 zł jak pisał basteks - to jest stawka ustawowa). Firma wystepuje wtedy do UDT o przeprowadzenie takiego egzaminu.
midanle - 2007-02-17, 08:45
red dzięki za info!
greeg Ale jeżeli ktoś ma kurs, który nie był zakończony egzaminem UDT, to posiada cały czas uprawnienia i może dalej śmiało "jeździć". Tak? Szukałem sporo w necie, ale praktycznie nic konkretnego nie można wywnioskować prócz informacji, że egzamin UDT jest i gdzie niegdzie powstały pewne niedomówienia z nim związane. Jak to wygląda w praktyce, w branży? UDT jest lepiej postrzegane na rynku wieluńskim? Czy po prostu powstaje kolejny mit?
__________
Pozdrawiam!
Gregg Sparrow - 2007-02-17, 10:47
midanle, W chwili obecnej powstało zamieszanie. Właściwie tak do końca to nikt mi nie powiedział że bez tego nie można jeździć. Na ten temat powinien się wypowiedzieć PIP.
Według mnie to wygląda tak, że zezwolenia które były wydane przed zmianą prawną są ważne ale ja nie jestem prawnikiem
Natomiast z kursami (tak mi tłumaczył BHPowiec) jest tak jakbyś robił kurs prawa jazdy na samochód (w jakiejkolwiek firmie)i zdał w tej firmie egzamin wewnętrzny który upoważnia cię do podejścia do egzaminu państwowego. Czyli na dobrą sprawę potwierdza to że umiesz jeździć samochodem ale nie masz prawa jazdy dopóki nie zdasz egz. państwowego.
midanle - 2007-02-17, 18:37
Poszperałem trochę w necie i znalazłem obowiązujące (wg. sejm.gov.pl) następujące akty prawne dot. wózków jezdniowych. Część rzeczy się powtarza z informacjami danymi linkiem przez basteks. Daję także linki do pełnych tekstów ustaw, by zainteresowani mogli się z nimi zapoznać.
Dz.U. 2002 nr 70 poz. 650 Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 10 maja 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym.
Najważniejsze z tego:
Cytat: |
(...)$4
1. Do obsługi wózka może być dopuszczony pracownik, który ukończył 18 lat i uzyskał:
1) uprawnienia operatora, zgodnie z odrębnymi przepisami, lub
2) imienne zezwolenie do obsługi wózka wystawione przez pracodawcę, ważne na terenie zakładu pracy tego pracodawcy.
2. Zezwolenie o którym mowa w ust. 1 pkt 2, może być wydane pracownikowi po ukończeniu, z wynikiem pozytywnym, szkolenia dla kierowców wózków zorganizowanego przez pracodawcę wg. programu opracowanego lub zatwierdzonego przez jednostkę organizacyjną wyznaczoną przez ministra właściwego do spraw gospodarki.(...) |
ten Dz. U. został uzupełniony przez:
Dz.U. 2003 nr 65 poz. 603 Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 4 kwietnia 2003 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym
Do tematu dodaje:
Cytat: | $1 2) dodaje się ust 4. w brzmieniu:
(...)"4. Zakres tematyki szkolenia powinien być określony w programach szkolenia do obsługujących wózki jezdniowe z napędem silnikowym"(...) |
Kolejny akt odnośnie wózków:
Dz.U. 2001 nr 79 poz. 849 Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 18 lipca 2001 r. w sprawie trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych.
Cytat: | $ 3
2. Egzamin składa się z dwóch części:
1) z egzaminu ustnego z wiedzy teoretycznej w zakresie określonym w art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 21. grudnia 2000 r. o dozorze technicznym.
2) z egzaminu praktycznego w zakresie OBSŁUGI I KONSERWACJI urządzeń technicznych.
$ 4
1. Organ właściwej jednostki dozoru technicznego powiadamia osobę zainteresowaną o wyniku egzaminu w terminie 14 dni od dnia jego przeprowadzenia
2. Pozytywny wynik egzaminu jest podstawą do wydania zaświadczenia kwalifikacyjnego.
$6. Rodzaje urządzeń technicznych, przy których osbsłudze i konserwacji wymagane jest posiadanie kwalifikacji, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia. |
Załącznik ten ma tytuł: "Urządzenia techniczne, przy których obsłudze i konserwacji wymagane jest posiadanie kwalifikacji"
nie ma w nim co prawda wózków jezdniowych, ale wynikają one z dodadku do załącznika danego przez basteks ale również:
Dz.U. 2003 nr 28 poz. 240 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 lutego 2003 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu.
Cytat: | (...) $1
3) dodaje się lit. l w brzmieniu wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia(...) |
co dodaje w ówczesnym:
Dz.U. 2002 nr 120 poz. 1021 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 lipca 2002 r. w sprawie rodzajów urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu.
Cytat: | (...) $1. Dozorowi technicznemu podlegają następujące rodzaje urządzeń technicznych:(...)
(...) 6) maszyny służące do przemieszczania osób lub ładunków w ograniczonym zasięgu:
(...) l) wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia. (...) |
Wg. mnie, ale to podkreślam wg mnie. Nie istnieje konieczność zdawania egzaminu przed komisją UDT dla zwykłych operatorów, jednakże istnieje taka konieczność w przypadku osób które zajmują się konserwacją takowych - czyt. serwis ( słowo OBSŁUGI I KONSERWACJI z Dz.U. 2001 nr 79 poz. 849). Dlatego też twierdzę, że zwykli operatorzy nie muszą wpajać sobie dodatkowej, często niepotrzebnej wiedzy, skoro chcą tylko "jeździć".
Z resztą można też potwierdzenie znaleźć na forum bhp m.in. w tym temacie.
Aha, ja też nie jestem prawnikiem , ani nie jestem bhp-owcem, ja tylko "wióry i erozje", więc to może być z mojej strony gafa, chociaż na tamtym forum sporo mówią o tym, a tam też są ludzie, zajmujący się układaniem programów, szkoleń, więc pewnie by sprostowali. Mogło też się coś zmienić w ustawodawstwie, jednakże nie znalazłem nic pod tym względem. Raczej by było o tym głośniej.
W każdym razie ZAINTERESOWANI NIECH SIĘ JESZCZE UPEWNIĄ!
___________
Pozdrawiam!
[ Dodano: 2007-02-17, 19:38 ]
Obsługą i konserwacją a nie samą konserwacją.
|
|