|
Wieluń - forum, informacje, ogłoszenia
|
|
Motoryzacja - Saab pod nowym właścicielem
Mateusz - 2010-01-27, 19:32 Temat postu: Saab pod nowym właścicielem
Cytat: | Saab pod nowym właścicielem
Niezależność funkcjonowania Saaba po 20 latach wpływów General Motors to najważniejsze zadanie Spykera — ogłosił prezes holenderskiej firmy Victor Muller
źródło: AFP
Saab trafi pod skrzydła holenderskiego Spykera
Po zawarciu transakcji kupna powstanie nowa spółka, ale obie firmy pozostaną odmienne — zapewnił na konferencji prasowej w Sztokholmie.
- Najważniejsze od zrobienia to nauczenie Saaba, by chodził samodzielnie na dwóch nogach. Bardzo długo był częścią ogromnego konglomeratu, więc przyjdzie mu z trudem wzięcie pełnej odpowiedzialności za samego siebie. Spyker nie będzie firmą córczaną Saaba i odwrotnie. Powstanie nowa firma, pewnie o nazwie Saab Spyker Automobile NV, notowana w Holandii, złożona z dwóch pod jednym dachem, ale niezależnych i ściśle współpracujących ze sobą - wyjaśnił.
Szef Spykera nie przewiduje zwolnień wśród 3400 pracowników szwedzkiej firmy, raczej zatrudnianie, jeśli wszystko pójdzie tak, jak przewidziano. Interes Saaba łatwo zrozumieć, bo to marka kultowa. Jej istotą jest jej szwedzkość — dodał.
General Motors otrzyma 400 mln dolarów: 74 mln w gotówce i 326 mln akcjami preferencyjnymi (niecałe 1 proc. praw głosu). Akcje z rosnącą dywidendą (6 proc. od stycznia 2012 i 12 proc. od 1 lipca 2014) będą mieć datę wykupu do 31 grudnia 2016 r.; Saab będzie mieć prawo żądania wykupienia ich wcześniej. Spyker ogłosił w Zeewolde, że pierwszą ratę 50 mln przeleje w dniu zamknięcia transakcji, drugą ratę 24 mln 15 lipca. Rząd szwedzki poręczy pożyczkę 400 mln euro od EBI. Z kolei firma Tenaci Capital BV należąca do Victora Mullera udzieli Spykerowi dwóch pożyczek: 25 mln dolarów na pierwszą ratę i 57 mln euro na spłatę innych pożyczek i zobowiązań Spykera wobec banków i różnych instytucji.
30 proc. udziałów (4,6 mln akcji) miała w nim rosyjska grupa finansowa Convers miliardera Władimira Antonowa, a 25 proc. narodowy fundusz Mubadala Development z Abu Zabi. W ramach obecnej umowy kupna Saaba prezes Spykera wykupił udziały Antonowa.
Spyker wyprodukował w 2008 r. 43 auta, a sprzedał 37 osiągając 7,8 mln obrotów i notując stratę 23,8 mln euro. W I półroczu 2009 wytworzył 21 aut, a sprzedał 23 w podstawowej cenie 199 990 euro za sztukę.
Saab wyprodukował w 2008 r. 89 086 pojazdów i sprzedał 94 751 osiągając obroty 1,6 mld euro i tracąc 300 mln euro, w 2009 r. produkcja zmalała do 20 791 a sprzedaż do 39 903, dając obroty 1 mld i stratę 400 mln.
rp.pl
|
Warto zaznaczyć że Saab pod rządami GM uzyskał jedynie zysk ze sprzedaży aut w 2001 roku.
Chciałoby się skomentować wielka wyprzedaż. Jaguar, Volvo, Land Rover a teraz przyszedł czas na Saaba.
Administrator - 2010-01-27, 19:56
Volvo także:
Cytat: | Po rozstrzygnięciu w sprawie Saaba czas na drugą szwedzką markę, która w ostatnich latach przynosiła straty koncernowi-matce. Mowa o Volvo, które przejdzie w chińskie ręce.
Chiński koncern Zhejiang Geely Holdings ma do maja tego roku zakończyć wartą 2 mld dolarów transakcję. Do 8 lutego Geely zapłaci Fordowi 1,8 mld dolarów. W 1999 roku Ford kupił szwedzkiego producenta za 6,45 mld dolarów.
Geely zamierza do 2011 roku przywrócić Volvo rentowność, a poziom produkcji w nowej fabryce w Pekinie sięgać ma 300 tys. egzemplarzy rocznie.
W minionym roku Geely wytworzyło 320 tys. samochodów, tak więc zakup Volvo podwoi produkcję koncernu. W myśl ambitnych planów chińska firma do 2015 r. produkować będzie 2 mln nowych aut.
Zobacz także:
Chińczykom zależy nie ma Volvo, a na jego technologii
Zanim jednak taśmy montażowe chińskiego Volvo ruszą, musi od podstaw powstać cała fabryka. Drugą palącą kwestią jest to, jak rynek przyjmie produkowane tam modele Volvo.
Geely to największy chiński producent samochodów, a jego charyzmatyczny dyrektor Li Shu Fu porównywany jest z samym Henrym Fordem. |
Onet.pl
red - 2010-01-27, 19:58
szkoda
Chudyy - 2010-01-28, 00:36
Teraz nic tylko kupić Volvo, już widzę jakie będą ceny Volvo z 2008 roku za 3-4 lata
Mateusz - 2010-01-28, 19:03
Wiesz lepiej żeby Azjaci przejęli te firmy niż gdyby miały zbankrutować i zostać zamknięte.
Nie wiadomo jaka jest strategia nowych właścicieli Volvo.
[ Dodano: 2010-02-04, 21:10 ]
Odnośnie Saaba to chyba jedna z niewielu firm która przez 50 lat przynosiła straty a do której dopłacał Szwedzki podatnik
|
|