Wieluń - forum, informacje, ogłoszenia

INFRASTRUKTURA /Modernizacje Wielunia - Stacja CNG w Wieluniu i autobusy PKS Wieluń na CNG

Mateusz - 2012-01-15, 12:56
Temat postu: Stacja CNG w Wieluniu i autobusy PKS Wieluń na CNG
Witam

Co sądzicie o uruchomieniu stacji CNG w Wieluniu i jednocześnie przejściu autobusów PKS Wieluń na paliwo CNG.(część udziałów w PKS ma gmina)

W Niemczech coraz więcej miast uruchamia komunikacje miejską na gaz ziemny.
W samych Niemczech jest ponad 900 stacji CNG
Na Ukrainie ok 120 stacji CNG

a w Polsce zaledwie 30...

Dodam że w Krakwie oraz Warszawie ponad 100 autobusów jeździ na CNG. W Czechach także policja przechodzi stopniowo na CNG.

Coraz więcej koncernów wprowadza do swojej oferty fabryczne instalacje CNG. Min. Audi, Mercedes, Fiat...

http://www.gazeo.pl/co_to_jest_cng.php

http://www.okgaz.pl/motoryzacja.html

http://cng.auto.pl/pl/sta...-w-europie.html - Mapa stacji, gdzie Polska wypada dość blado.

Nie znam szczegółów, ale w Wieluniu jest przecież dostęp do gazu z rurociągów, co znacznie ułatwiłoby powstanie takiej stacji.

Przejście autobusów miejskich na CNG dostarczyłoby klientów nowo powstałej stacji, jednocześnie proszę zauważyć że w województwie łódzkim nie ma ani 1 stacji CNG...
A Wieluń jest umiejscowiony na trasie Wrocław-Warszawa co mogłoby przysporzyć klientów do nowo powstałej stacji.

ourson - 2012-01-15, 13:05

Mateusz, plan mało realny. Klientów "przejezdnych" raczej jak na lekarstwo na razie. Firmy inwestujące w CNG to raczej firmy które poruszają się w niedużych odległościach od stacji.

Biorąc pod uwagę, że np. w Olsztynie właśnie zamknięto jedyną stację CNG to chyba mało prawdopodobne aby ktoś zdecydował się na taką inwestycję w Wieluniu.
Szybciej sam PKS na własne potrzeby może zainstalować sobie taką instalację o małej wydajności, ale wystarczającej do zatankowania autobusów w nocy. Jeśli w ogóle jest szansa na taką modernizację floty autobusów miejskich - bo w to też mocno wątpię.


Poprawiono 1 błąd ort.

Mateusz - 2012-01-15, 13:30

Ja sobie zdaje sprawę z tego że temat w Polsce idzie dość topornie. Jeden patrzy na drugiego.

Filozofia wygląda mniej więcej tak:
nie ma aut to nie buduje się stacji
nie ma stacji to nie opłaca się kupować auta.

W Wieluniu są przecież są też jakieś śladowe ilości aut flotowych z ul. Fabrycznej, gdyby do tego doszedł wspomniany PKS?

Temat na początku wydaje się być dość trudny, ale przecież coraz więcej aut nowych dostępnych jest z fabryczną instalacją CNG. I to nie tylko auta ciężarowe czy Fiat Panda. Także marki premium wprowadzają modele.


Oczywiście na początku należałoby się skupić na PKS Wieluń a stopniowo może któraś z Wieluńskich firm wprowadziłaby takie instalacje swoich autach.

Są mercedesy sprintery jak i ciężarowe MAN-y w wersji na CNG a przecież firmy przewozowe/transportowe, które istnieją w Wieluniu opierają się głównie na wyjazdach do Niemiec czy też na wschód. A tam infrastruktura CNG jest znacznie lepsza niż w Polsce. (Niemcy 900 stacji, Ukraina 120, w Rosji też trochę tego jest)

MAR-COM - 2012-01-15, 13:56

instalacja CNG w aucie torche kosztuje , większość aut w firmach jest na ON
Vosiak - 2012-01-15, 14:03

PKS Wieluń i CNG? :mrgreen: :mrgreen:
Przecież większość taboru to zdezelowane Autosany H9-21 malowane 3 raz i niemieckie powojskowe mercedesy mające chyba z 20 lat :shock:
Co do stosowania paliw alternatywnych w PKS Wieluń chciałbym zauważyć że już sprzedawali Biodiesla i przestali...
Jeśli chodzi o firmy transpoortowe to Gaz CNG stosowany jest w transporcie głównie lokalnym, w międzynarodowym i regionalnym nie ma zainteresowania tego typu zasilaniem a chyba o takie firmy by najbardziej chodziło.
Aczkolwiek pomysł stacji bardzo fajny :)

Administrator - 2012-01-15, 14:43

Ojciec kolegi ma kilka "zwykłych" stacji i próbował otworzyć we Wrocławiu stację CNG, zrezygnował z powodu "chorych" warunków technicznych jakie trzeba spełnić.

Myślę że taka stacja w Wieluniu nie ma sensu - liczba klientów bliska "0".

Mateusz - 2012-01-15, 15:45

Administrator napisał/a:
Ojciec kolegi ma kilka "zwykłych" stacji i próbował otworzyć we Wrocławiu stację CNG, zrezygnował z powodu "chorych" warunków technicznych jakie trzeba spełnić.

Myślę że taka stacja w Wieluniu nie ma sensu - liczba klientów bliska "0".


Dlatego warunkiem do powstania owej stacji musiałaby być współpraca gminy/PKS Wieluń.
Ale to już nie zależy ode mnie. Temat podrzuciłem do oceny przez was. Można by spojrzeć na większe miasta i zobaczyć jak to tam wygląda.

Generalnie rzecz biorąc w innych krajach Niemcy/Ukraina temat CNG jest popularny, a w Polsce to po wolu się to rozwija - brak chęci albo ustawodawstwo.

Chociaż ponoć przy obrocie nieprzekraczającym 100 tys euro na rok nie jest wymagana koncesja na sprzedaż CNG.


CNG z tego co czytałem ma większą kaloryczność niż LPG i można go chyba brać bezpośrednio z rur sieci przesyłowej gazu a nie z cystern.

Spalanie CNG jest identyczne ze spalaniem benzyny.

Są też instalacje pod samochody ciężarowe oparte na dieslowskich silnikach, ale nie znam opłacalności tej inwestycji.

Roj - 2012-01-15, 16:59

Mateusz ...pewny jesteś że gmina Wieluń ma udziały w pks ?
ourson - 2012-01-15, 17:37

Mateusz napisał/a:
CNG z tego co czytałem ma większą kaloryczność niż LPG i można go chyba brać bezpośrednio z rur sieci przesyłowej gazu a nie z cystern.


Można brać z sieci. Teoretycznie można nawet "tankować" w swoim garażu jeśli będziesz miał odpowiedni sprzęt do wpompowania gazu do zbiornika.

Mateusz napisał/a:
Można by spojrzeć na większe miasta i zobaczyć jak to tam wygląda.


Wygląda właśnie tak, że we Wrocławiu czy w Warszawie jest po jednej stacji. W Bydgoszczy i Olsztynie stacje właśnie zlikwidowano. Pomimo protestu właścicieli np szkół jazdy, którzy zainwestowali w samochody z instalacją CNG.

Mateusz - 2012-01-15, 19:52

Roj napisał/a:
Mateusz ...pewny jesteś że gmina Wieluń ma udziały w pks ?


Jeżeli od słynnej afery związanej z księgową w PKS nic się nie zmieniło to tak.
Przecież gmina nabyła jakiś tam udział w PKS.

Chyba że nie jestem w temacie i coś się zmieniło?

cogito - 2012-01-16, 18:02

Największym problemem w instalacji CNG jest zbiornik, a dokładnie jego waga oraz brak sieci stacji paliw, na których można zatankować auto z taką instalacją. Przeważnie większość ich znajduje się na południu kraju.
Czy nie prościej i taniej przerobić auto na wodę? Więcej o tym pod linkami.
http://freeisoft.pl/2010/...-jezdzi-150kmh/
http://www.hho-generator.com/

Mateusz - 2012-01-16, 18:37

cogito napisał/a:
Największym problemem w instalacji CNG jest zbiornik, a dokładnie jego waga oraz brak sieci stacji paliw, na których można zatankować auto z taką instalacją. Przeważnie większość ich znajduje się na południu kraju.
Czy nie prościej i taniej przerobić auto na wodę? Więcej o tym pod linkami.
http://freeisoft.pl/2010/...-jezdzi-150kmh/
http://www.hho-generator.com/


Przerobiłeś sobie już silnik? Tam jest tylko link do zakupu ebooka. Nie ma żadnego warsztatu...

Zresztą nie bardzo wierzę skąd miałaby się brać energia, potrzebna do napędzania auta? Z wody?

Marecki - 2012-01-16, 19:07

Mateusz napisał/a:

Zresztą nie bardzo wierzę skąd miałaby się brać energia, potrzebna do napędzania auta? Z wody?


Wzór chemiczny wody to H2O, czyli dwie cząsteczki wodoru i jedna tlenu. Pod wpływem prądu elektrycznego woda ulega procesowi elektrolizy, czyli cząsteczka wody rozpada się na wodór i tlen. Wodór jest łatwopalny i że tak to ujmę łatwo-wybuchowy:) Czyli jak trafi do cylindra i będzie miał kontakt z iskrą to wybuchnie, a całemu procesowi spalania będzie sprzyjał tlen, który powstał z rozpadu cząsteczek wody:)

Proste, prawda?;) a jednak koncerny paliwowe specjalnie prowadzą politykę, która ma pozostawić ludzi w niewiedzy. Nikt nie chce wierzyć, że auto może jeździć na wodę (prawie nikt), mimo że to jest realne. To sprawka wspomnianych koncernów paliwowych, które poniosły by ogromne straty gdyby nagle wszyscy zaczęli przerabiać auto na wodę.

Jaki jest więc problem? Można na butelce mineralnej przejechać 100 km, ale jest to dodatek do konwencjonalnego paliwa (w cylindrze jest mniej więcej 80% normalnego paliwa i 20% paliwa powstałego z wody), ponieważ silnik który by działał tylko na wodę ucierpiałby na swojej żywotności. Jednak zastosowanie 20% domieszki wody w paliwie daje znaczne oszczędności (spada spalanie) i dodaje silnikowi mocy, ponieważ jakby to obrazowo powiedzieć wodór lepiej wybucha niż zwykłe paliwo:P

Jest jeszcze jeden problem: przepisy prawne, które nie regulują zastosowania takich instalacji w samochodzie, tzn, że gdybyśmy przyjechali na przegląd z instalacją służącą do elektrolizy wody w silniku, to nasze auto zwyczajnie nie przeszłoby badania.

Mam nadzieję, że w miarę jasno wyjaśniłem problem:)

Mateusz - 2012-01-24, 21:46

Znajomy właśnie testuje instalację na wodę. Za jakiś czas będę wiedział jak mu się to sprawuje to dam znać.

Sprzęt użyczył tutaj(dzierżawa)

http://prosumentclub.eu/i...owprod/proit/54

Marecki - 2012-01-24, 22:17

To czekam z niecierpliwością na wyniki "jak to lata"?:D
Spooky - 2012-01-24, 22:46

Dużo osób jeździ z instalacją HHO (czyli na wodę). Przy takiej instalacji jest gwarantowane zmniejszenie spalania o 25%, a przy odpowiedniej jeździe można uzyskać nawet 40-50% mniejsze spalanie. Mojego kolegi ojciec zafundował sobie taką instalację w swoim wozie. Koszt z tego co mówił mi kolega ok. 3 tys zł. Sporo informacji na ten temat można znaleźć też w internecie. Ale to chyba temat o CNG :P
MAR-COM - 2012-01-25, 12:39

następny gadżet w samochodzie
Mateusz - 2012-01-25, 15:44

Temat jest wałkowany już na innych forach...

Sam Administrator Auto Klubu Seat Ibiza takie urządzenie przetestował...

http://www.klubseatibiza....p?t=39282&f=136


Z tego co ludzie piszą oszczędność na poziomie 15-25%. Koszt urządzenia to kilkaset złotych a montaż do ogarnięcia.


Ja mam auto na gaz, to testować tego nie potrzebuję (póki co).


Zatem, kto na ochotnika? :smile:

Na allegro ta firma oferuje taki zestaw. Można też zrobić samemu lub kupić na eBay z USA.

http://www.generator-hho....oly/ref/17.html

http://www.hho-plus.com/product.php?id_product=11

Marecki - 2012-01-25, 17:28

A co, jeśli trzeba jechać na przegląd?;>
MAR-COM - 2012-01-25, 19:36

na przeglądzie maski chyba nie trzeba podnosić ...
rafalekjan - 2012-01-25, 20:16

Ta instalacja zda egzamin tylko przy małej pojemności silników.
Marecki - 2012-01-25, 22:18

MAR-COM napisał/a:
na przeglądzie maski chyba nie trzeba podnosić ...

A, faktycznie, sory :D

Ja właśnie czytałem, że ta instalacja świetnie sprawdza się w silnikach o dużych pojemnościach, np w samochodach amerykańskich.

Vosiak - 2012-02-09, 09:23

CNG Wiadomości TVP 5.01.2012
WGS - 2012-02-10, 12:44

Generalnie, wszystko jest dobre, co doprowadza do oszczędności. Aczkolwiek, nie zawsze okazuje się to praktyczne. Jeżeli wybierać między instalacją LPG a CNG, ja osobiście wybrałbym LPG. Tak naprawdę nie mamy, żadnych praktycznych danych jak instalacja CNG zachowa się w samochodach już "troszeczkę" przechodzonych. Z drugiej strony trzeba czekać na nadchodzącą podwyżkę cen za paliwo LPG. I wtedy okaże się, że najlepszym rozwiązaniem pozostaje benzyna
majk-el - 2012-02-10, 17:24

WGS napisał/a:
Tak naprawdę nie mamy, żadnych praktycznych danych jak instalacja CNG zachowa się w samochodach już "troszeczkę" przechodzonych.


Wiemy - jedź na Ukrainę i zobacz 30 - 40 letnie wywrotki i ciężarówki (chyba Ził) z butlami pod podwoziem :D

Mateusz - 2012-02-11, 20:20

Dowiedziałem się już nieco jak to wygląda w praktyce tzn. instalacja na HHO.

"Gazownik" który montował gaz mojemu znajomemu testował instalację HOO na samochodzie Skoda Favorit 1.3 benzyna. Celem było sprawdzenie przy jakiej ilości wodoru auto będzie dalej jeździć. Skończyło się na proporcji 97% wodoru i 3% benzyny. Silnik się zagrzał i padł.
Przy proporcjach 30% benzyny i 70% wodoru auto jeździło poprawnie aczkolwiek z tego co mi przekazał znajomy bezpieczniejszą proporcją(przy dynamicznej jeździe) jest 50/50.


Teraz znajomy będzie w ciągu najbliższych tygodni zakładał u siebie taką instalację w Oplu Signum 3.2 V6, który obecnie i tak jeździ na instalacji BRC. Koszt w granicach tysiąca złotych.

Jak będę wiedział coś więcej to napiszę w temacie.

rafalekjan - 2012-02-11, 22:11

Jak coś to wiem, kto ma silnik do Signum na sprzedaż ;)
Mateusz - 2012-04-24, 13:49

http://www.motohobby.net/...de-w-polsce.php

Cytat:

Auto-Gaz ATES Rybnik, ul. Świerklańska 5, tel. 503 949 821, www.autogaz.rybnik.pl
(montaż do wszystkich typów pojazdów),
V-MAX, 41-407 Imielin, ul. Imielińska 130, tel. 504 112 300,
EKSON Longin Czarzasty, 04-266 Warszawa, ul. Świetlicka 35, tel. 22 879 99 42, 502 624 089,
MOTORAD Leszek Suchecki, 26-600 Radom, ul. Warszawska 183, tel. 601 251 100,
AUTOZAM Maciej Zielińskik, 01-466 Warszawa, ul. Powstancow Slaskich 80B, tel. 22 665 00 55
Auto-Bast Bastecki Mariusz, 06-400 Ciechanow, ul. Niechodzka 13, tel. 501 664 889,
P.P.H.U. PARCUS SYSTEM, 30-499 Kraków, ul. Kłuszyńska 17, tel. 504 496 137
AG EXPERT Krzysztof Krzysztofik, 81-531 Gdynia, ul. Wielkopolska 242, tel. 58 664 91 22
Stachowicz i s-ka sp.j, Wroclaw, ul.Objazdowa 73, tel. 885 731 032,
AREX A & D, 67-200 Głogów, ul.Koscielna 4/2, tel. 500 016 004
YAKUZA Marek Grabowski, 85-309 Bydgoszcz, Strzelecka 73, tel. 505 023 023,
MAX Car Tuning sp. z o. o., 85-085 Bydgoszcz, Fordońska 136
ADAS Adam Ogłoza, 97-330 Sulejów, Kłudzice 79a, tel. 512 048 511
VIMUS Przemyslaw Musiał, 95-200 Pabianice, tel. 606 764 897,
ECOTIR S.C., 65-001 Zielona Góra, ul. Gorzowska 14, tel. 68 322 28 58, tel. kom. 532 802 266
Auto Elektronika Samochodowa Waldemar Jędrzejczyk, Zielona Góra, ul.Lechitow 2, tel. 68 453 96 96,
OLIKON Andrzej Nowak, 25-671 Kielce, ul.Batalionow Chlopskich 300, tel. 668 025 447
MS-Motors 4x4 Michal Szewczyk, 26-200 Końskie, ul.Młynska 11, tel. 604 232 922,
Z.H.P.U G. Nagadowski, 62-010 Pobiedziska, ul.Kolejowa 16a, tel. 509 918 023
WALDEX Renata Szostak, 22-300 Krasnystaw, ul.Poniatowskiego 8, tel. 501 256 155



Są już zakłady montujące, dokonujące regulacji takich instalacji HHO.

Najbliżej do Pabianic i do Rybnika


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group