|
Wieluń - forum, informacje, ogłoszenia
|
|
Praca / Edukacja - DZIECI "INNE" WOKÓŁ NAS
Dominika - 2007-01-11, 09:34 Temat postu: DZIECI "INNE" WOKÓŁ NAS Z czym Wam kojarzy się temat "dzieci INNE wokół nas"?. Prosze o kilka propozycji, gdyż mam do zrobienia pracę na zaliczenie i na razie zbieram pomysły. Będę wdzięczna za jakiekolwiek wypowiedzi. Nie chce pisać na razie swoich skojarzeń, żeby nic nie sugerować.
Z góry dziękuję/ Dominika
glizda - 2007-01-11, 10:10
Dominika napisał/a: | dzieci INNE wokół nas |
Mnie to sie kojarzy z małymi geniuszami, są takie dzieci
Napewno też sie moze to kojarzyc z chorymi dziećmi.
Ryfka - 2007-01-11, 10:12
dzieci mogą być "inne" pod różnymi względami:
inne pod względem zdrowia - z ADHD, autystyczne, chore z różnych powodów,
pod względem wyglądu fiz. - np otyłe
pod względem zdolności - np nieprzeciętnie zdolne,
pod względem społecznym - np. z rodzin patologicznych, z rodzin niepełnych, z rodzin wielodzietnych,sieroty
nic więcej nie przychodzi mi na razie do głowy i przykłady nie wiem czy dobre, ale tak mie sie skojarzyło. Napiszesz nam jak Ci poszło z zaliczeniem ? oczywiście trzymam kciuki
majk-el - 2007-01-11, 10:23
dzieci mają silną tendencje do dyskryminowania innych dzieci dlatego, że są INNE (bystrzejsze, słabsze, szybsze, ciche, nieśmiałe, grube, chude, wysokie, niskie, niepełnosprawne). Bo KAŻDE dziecko jest INNE.
Ferbik - 2007-01-11, 10:32
Nie bardzo rozumiem zagadnienie. Inne niż my? Jaka jest definicja "nas"? Chyba, że praca dotyczy personalnie osoby piszącej. Przecież każdy da tutaj odpowiedź taką w jakiej definicji inności będzie postrzegał te dzieci. Ale większość będzie uciekać od odpowiedzi typu: choroba psychiczna, niepełnosprawność.
Dominika - 2007-01-11, 11:00
Ferbik napisał/a: | Chyba, że praca dotyczy personalnie osoby piszącej |
nie, praca nie dotyczy peronalnie mnie
Ferbik napisał/a: | Przecież każdy da tutaj odpowiedź taką w jakiej definicji inności będzie postrzegał te dzieci. |
i wlasnie o to mi chodzilo, kazdy napisz to jak rozumie dane pojecie. Dlatego nic nie sugerowalam.
Dziekuje wszystkim za pomysly, czesc pokrywala sie z moimi.
Oczywiscie o rezultatach mojej pracy dam znac. Na wstepie moge juz powiedziec ze albo sie zaliczy albo nie. Nie ma z tego oceny.
daff - 2007-01-11, 11:01
majk-el napisał/a: | dzieci mają silną tendencje do dyskryminowania innych dzieci dlatego, że są INNE (bystrzejsze, słabsze, szybsze, ciche, nieśmiałe, grube, chude, wysokie, niskie, niepełnosprawne). Bo KAŻDE dziecko jest INNE. |
wyjąłeś mi to z ust
Ryfka napisał/a: | dzieci mogą być "inne" pod różnymi względami:
inne pod względem zdrowia - z ADHD, autystyczne, chore z różnych powodów,
pod względem wyglądu fiz. - np otyłe
pod względem zdolności - np nieprzeciętnie zdolne,
pod względem społecznym - np. z rodzin patologicznych, z rodzin niepełnych, z rodzin wielodzietnych,sieroty |
no wlaśnie, Ryfka skupiłaś sie na takich cechach. a gdyby dodać do twojej listy: dzieci nieprzeciętnie zdrowe i wysportowane, szczupłe, z rodzin zamożnych itp., to nie będą inne??
jak przeczytałam ten temat, to nasunęło mi sie skojarzenie: inne niż moje
dzieci z osiedla np, te, które biegają po placu zabaw z piłką i chłopczyk z bloku naprzeciwko, który idzie do sklepu prosić o bułkę bo jest głodny
może chodzi o to, żeby dojść do wniosku, że nie ma Innych dzieci, tylko wszystkie nasze
Ferbik - 2007-01-11, 11:05
Dominika napisał/a: | praca nie dotyczy personalnie mnie |
No to jeśli jest to temat ogólny, to chciałbym poznać definicję słowa "nas" w tym przypadku. Zakładając jakiś problem, musimy sprecyzować całość tego problemu, dla mnie pytanie jest w takim razie nieskonkretyzowane. Jak mam więc zatem rozumieć pojęcie "nas", bo jak mniemam nikt z nas tego precyzyjnie nie określi?
Dominika - 2007-01-11, 11:10
Ferbik, cos sie tak uparl? Jakos wszyscy zrozumieli temat tylko Ty chcesz go rozkladac na czynniki pierwsze. Napisalam ze jestem usastysfakcjonowana odpowiedziami.
"inne" rozumiem takie, ktore wyrozniaja sie z tlumu, Jesli wyobrazimy sobie rozklad normalny, mamy dwa konce kontinuum i chodzi mi wlasnie o te "odchylenia" (nie mam tu na mysli tylko chorob) najbardziej widoczne.
Ferbik - 2007-01-11, 11:12
Dominika, ja nie szukam określenia słowa "inne", tylko określenia słowa "nas" w temacie "dzieci inne wokół nas". Bo jeśli temat byłby brzmiał "dzieci inne wokół mnie" to napisałbym odpowiedź. A tutaj ewidentnie autor tematu zmusza nas do decydowania za kogoś. Nadal nie wiem kto to "my" - ja i kto?
I nie uparłem się. Mnie uczono w szkole, że aby opisać problem danego zagadnienia, trzeba najpierw przeanalizować i zrozumieć to zagadnienie.
Ryfka - 2007-01-11, 11:19
daff napisał/a: | wysportowane, szczupłe, z rodzin zamożnych itp., to nie będą inne?? |
będą inne, ja tylko podałam niektóre przykłady. Tylko z tym, że ktos może być nieprzeciętnie zdrowy nie zgodzę się. Można być zdrowym, albo nie, innych mozliwości nie widzę.
majk-el napisał/a: | dzieci mają silną tendencje do dyskryminowania innych dzieci dlatego, że są INNE |
ja myślę, że nie tylko dzieci mają takie tendencje, dorośli także, tylko może są bardziej wyrafinowani i przebiegli w dyskryminowaniu.
daff - 2007-01-11, 11:43
Ryfka napisał/a: | Tylko z tym, że ktos może być nieprzeciętnie zdrowy |
masz rację, przymiotnik taki nie bardzo pasujący
zdrowy jak ryba - zatem
stanmarc - 2007-01-11, 12:21
Ferbik napisał/a: | Nie bardzo rozumiem zagadnienie. Inne niż my? Jaka jest definicja "nas"? |
Myślę, że to ciekawy temat.
Jakie kryteria przyjąć, jaki punkt odniesienia, aby zdefiniować Normalność a następnie w odniesieniu do tych kryteriów również Inność ?
Kto ma prawo do określania granicy Normalności ? Czy to kwestia indywidualnej oceny dokonywanej przez każdego z nas, czy też ogólnie przyjętych norm ?
Tina - 2007-01-11, 12:27
Ferbik, moze chodzilo własnie o to aby rozejrzec sie dookola , popytac innych, np. porozmawiac z rodzicem dziecka uzdolnionego, chorego itp. - "innego".
Tak ja to pojmuje.
____________
Pozdrawiam...
majk-el - 2007-01-11, 12:31
stanmarc napisał/a: | Jakie kryteria przyjąć, jaki punkt odniesienia, aby zdefiniować Normalność a następnie w odniesieniu do tych kryteriów również Inność ? |
zależnie od definicji normalności różne będzie położenie "innych" w rozkładzie normalnym. Ci sami "inni" mogą raz wskakiwać do zbioru "normalnych" a kolejnym razem pozostawać po za. Myślę, iż kluczowe w tej dyskucji jest zdefiniowanie:
- parametrów normalności,
- dobranie dopuszczalnych zakresów dla parametrów,
- określenie wag poszczególnych parametrów,
- przeprowadzenie badań empirycznych,
- opublikowanie wyników w sciencedirect.
Dominika - czekam na wyniki
Dominika - 2007-01-11, 12:37
Dzieki Wszystkim raz jeszcze
Nie sądziłam, ze dyskusja sie tak rozwinie , super! . czekam na dalsze wypowiedzi.
Zeby nie bylo nie jasnosci: wedlug mnie jest to temat tak szeroki, wygodnym dla mnie bedzie nieokraniczanie go w zaden sposob? Dlaczego? Z przyczyn czysto egoistycznych-> im wiecej roznych spostrzezen tym bardziej rozlegla bedzie moja praca. Zabawmy sie w "burze mozgow", niech kazdy z nas oprocz podaania przykladow zdefiniuje dla swojej wygody no i rzetelnosci wypowiedzi ten temat, czy poszczegolne jego aspekty. Moze byc ciekawie.... Dzieeeeki
[ Dodano: 2007-01-11, 13:07 ]
za literowki przepraszam
majk-el - 2007-01-11, 13:29
zapewne powinnaś podjąć temat różnych aspektów "inności". Inność w sensie:
- behawioralnym
- osobowościowym
- religijnym (dziecko Islamskie, dziecko chrześcijańskie)
- społecznym (dziecko chłopskie, dziecko inteligenckie)
- prawnym, rodzinnym (dziecko sierota, dziecko z pełnej rodziny, dziecko pary homoseksualnej)
- fizycznym (wygląd, budowa, choroby)
- narodowościowym (dziecko Polskie, Niemieckie)
zapewne można jeszcze dopisać wiele "inności" ale wybór jakim tokiem rozumowania pójdziesz zależy od Ciebie (czyt. Dominiki).
Następnie spróbuj się zastanowić dlaczego nie traktujemy wszystkich dzieci jak dzieci (jednakowo) tylko już na starcie są im przypisywane stereotypy ("dziecko alkoholika na pewno będzie alkoholikiem"). Może dojdziesz do wniosku, iż pojęcie "inne dzieci" nie ma sensu bo "wszystkie dzieci nasze są" jak śpiewała kiedyś Majka.....
Ferbik - 2007-01-11, 19:45
No widzisz Dominika. Pracę powinnaś zacząć od tego co ja zasugerowałem a rozwinęli bracia z Oklahomy (majk-el i stanmarc ), czyli od pojęcia inni, i my. W jaki sposób określić tą normalność i tą inność.
Dominika - 2007-01-11, 19:53
Ferbik, przeciez to jest wlasnie meritum sprawy! Chcialam dowiedziec sie jak mozna spojrzec na dany temat z roznych stron. Gdybym to ja zdefiniowala w pierwszym poscie, niejako narzucilabym swoj poglad, a czekalam na "burze mozgow".
hasta - 2007-01-11, 21:07
a może inne dzieci to właśnie te które dorastają szybciej niż ich koledzy sprzed połowy wieku... trochę więcej, ale niekompletnie masz tu http://www.wielun.biz/viewtopic.php?p=34848#34848
stanmarc - 2007-01-11, 22:19
Dominika napisał/a: | Z czym Wam kojarzy się temat "dzieci INNE wokół nas"?. |
tak szczerze to trudny temat i nie mam sprecyzowanego zdania więc chętnie podyskutuję.
Moim zdaniem Inność wynika z posiadania niewykłych cech które wyróżniają jednostkę spośród ogółu, cech wrodzonych których "posiadanie" nie jest zależne od nas - taka boża iskierka.
Mi osobiście zwrot INNE DZIECI kojarzy się z dziećmi których poziom emocjonalny i intelektualny znacznie przewyższa poziom rówieśników, a zwłaszcza z takimi "nieoszlifowanymi diamentami" których życie nie oszczędza, a które mają w sobie coś niezwykłego, poza inteligencją także ogromną wrażliwość którą rzadko posiadają dorośli, a dzięki której widzą rzeczy których my nie dostrzegamy. To takie pierwsze skojarzenie które mi się nasuneło.
Dzieci chore chyba nie są dla mnie INNE - po prostu są chore.
Dzieci które mają z różnych względów "trudne" dzieciństwo chyba też nie zaliczył bym do Innych. Moim zdaniem każdego w życiu dotyka cierpienie, tylko w róznych okresach życia i w różnych formach.
Odnośnie tego kto ma prawo o decydowania o granicach normalności, to moim zdaniem, każdy sam wyznacza takie granice. Są osoby które z "obrzydzeniem" patrzą na dzieci z Zespołem Downa - dla nich takie dziecko jest "inne".
Narazie to na tyle przemyśleń, ale jak widać często używam słowa "chyba" gdyż nie jestem do końca pewien swoich poglądów. Mam nadzieję że ktoś da mi do myślenia i popatrzy inaczej na ten trudny temat
Ryfka - 2007-01-12, 08:36
stanmarc napisał/a: | Mi osobiście zwrot INNE DZIECI kojarzy się z dziećmi których poziom emocjonalny i intelektualny znacznie przewyższa poziom rówieśników, a zwłaszcza z takimi "nieoszlifowanymi diamentami" których życie nie oszczędza, a które mają w sobie coś niezwykłego, poza inteligencją także ogromną wrażliwość którą rzadko posiadają dorośli, a dzięki której widzą rzeczy których my nie dostrzegamy. To takie pierwsze skojarzenie które mi się nasuneło. |
ładnie to napisałeś
stanmarc napisał/a: | Odnośnie tego kto ma prawo o decydowania o granicach normalności, to moim zdaniem, każdy sam wyznacza takie granice. Są osoby które z "obrzydzeniem" patrzą na dzieci z Zespołem Downa - dla nich takie dziecko jest "inne". |
Zgodzę sie z Tobą, ze każdy sam wyznacza granice normy, ale dla mnie dziecko z zespołem Downa jest "inne" od dzieci zdrowych, co wcale nie znaczy że patrzę na nie z obrzydzeniem!
Może poszlibyśmy trochę dalej i zastanowimy się dlaczego najczęściej jest tak, że na tą "inność" dzieci reagują najczęściej wrogo. Dominika co Ty na to, bo to Twój temat ?
Dominika - 2007-01-12, 08:45
Ryfko tak jak pisalam nie sadzilam, ze to bedzie mialo az tak duzy rozdzwiek, jestem naprawde pod wrazeniem. Oczywiscie postaram sie wykorzystac Wasze pomysly. Oczywiscie w zaden sposob nie chce Was ograniczac.
Gdybysie jeszcze dodali jakie przeszkodzy moga spotkac w zyciu no i tak jak mowisz: dlaczego spotyka sie ta innosc z reakcja wrogosci czy nawet pietna, byloby juz super sxtra chips! dziekuje!
[ Dodano: 2007-01-12, 08:46 ]
kurcze jeszcze spie , mialo byc : "z reakcja pieta"
stanmarc - 2007-01-12, 09:40
Ryfka napisał/a: | Może poszlibyśmy trochę dalej i zastanowimy się dlaczego najczęściej jest tak, że na tą "inność" dzieci reagują najczęściej wrogo. |
To trochę chyba tak jak z tym "Malowanym ptakiem" Kosińskiego. Gdy chłopiec złapał ptaka, pomalował go i wypuścił na wolność, ptak wrócił do swojego stada ale ono go nie przyjeło a wręcz chyba zadziobało.
Nie traktujcie tego porównania wprost, bo przecież nie jesteśmy zwierzętami - ptaki postąpiły instynktownie - broniły się przed "innym" osobnikiem, że podobnie jest z innością u dzieci które chyba bardziej kierują się emocjami, niż rosądkiem dlatego też ich reakcja na inność rówieśników jest bardziej kategoryczna i nawet niewielka "odmienność" powoduje "szykany".
W zależności też od żródłą "inności" - różne są reakcje dzieci. Dziecko, które jest pod jakimś względem lepsze (zdolniejsze, z zamożniejszej rodziny, itp. ) wywołuje u rówieśników zazdrość, powodowaną poczuciem "niższości". Natomiast dziecko "inne" poprzez swoje wady jest przedmiotem kpin, jest wykorzystywane i wynika to moim zdaniem z poczucia "wyższości" rówiesników.
Reakcją dzieci na "odmienność" jest, moim zdaniem, albo chęć sprowadzenia takiego wyróżniającego się członka grupy (dzieciaki w przedszkolu, na osiedlu, itp. ) do poziomu całej grupy (zmuszenie go do dostosowania się) lub też jego alienację od grupy.
Dominika - 2007-01-16, 17:21
Wynikami mialam sie ochwalic, wiec pisze prezentacja, bo zrobiona byla w formie multimedialnej + komentarz slowny spotkala sie z wielkim zainteresowaniem, no i co niektore osoby zywo zareagowaly wzruszeniem.
Dziekuje wszystkim za pomoc!
daff - 2007-01-16, 17:32
gratulacje zatem
Ferbik - 2007-01-16, 18:18
Dominika, proponuję zatem opublikować tą pracę na forum, skoro to nasza wspólna praca i zaliczyliśmy wszyscy
majk-el - 2007-01-16, 20:41
Za Ferbikiem!!!
Dominika - 2007-01-16, 20:55
No problem. Tylko nie teraz, na pewno w weekend, i powiedzcie jak moge zamiescic tu prezentacje multimedialna Dla uscislenia-> byla to prezentacja moja, moich 2 kolezanek + Wasza. Wiec duuuuuzo osob mialo na nia wplyw. Troszke bedzie ciezko raz ze ja zamiescic, ale moze jakos sie da? a dwa niesposob przetoczyc wszystiego co powiedzialysmy w trakcie prezentacji, gdyz w formie multimedialnej sa wypunktowane zagadnienia + fotki + na koniec podklad dzwiwkowy. Do tego doszly nasze rozwiniecia i komentarze. Jak macie pomysl by to zrobic to jestem sklonna nawet usupelnic prezentacje o krotkie komenatrze jakie byly do poszczegolnych zagadnien.
majk-el - 2007-01-16, 22:07
i "plusa" dostałem za aktywność dzięki!
Dominika - 2007-01-20, 15:57
Ok, tak jak obiecalam, napisze po krotce jak to wygladalo, chyba jestem to Wam winna
1. Definicja "NORMALNY"
A)prawidłowy, odpowiadający normie, wzorcowy, znormalizowany
B) zwykły, przeciętny, najczęściej spotykany
C) zdrowy psychicznie, będący w pełni władz umysłowych, nie będący kaleką.
(def. Ze słownika „Wyrazów Obcych” PWN)
2. Na slajdzie byl przedstawiony wykres rozkładu normalnego + komentarz slowny "Dzieci odbiegające od normy- dzieci inne. W zależności od subiektywnej oceny obserwatora innośc dziecka będzie umieszczona w różnych pumltach tego konctinuum. Np wedlug jednej osoby dziecko genialne będzie umieszczone po stronie "+", a dziecko z zespołem Downa po "-".
Nie jest to kategoryczne i ostateczne, jest to jedynie odena jednej osoby!
3)Przyczyny "INNOŚCI":
->STEREOTYPY
->SUBIEKTYWNA OCENA
->NIEDOINFORMOWANIE
->DYSKRYMINACJA
+ komenatrz
4) Rodzaje "INNOŚCI"
a) behawioralna: objawiająca się w zachowaniu, ADHD, autyzm, dysleksja, dzieci aktywne, dzieci mniej aktywne, nieżmiałe, śmiałe, ale także dzieci jąkające się, mające problemy z arytykulacją
b) religijna : komentarz dotyczący dzieci jehowych
c) społeczna ( dziecko chłopskie, inteligenckie, geniusze, dzieci o szczególnych zdolnościach
+ komentarz z przykładami )
d) prawno-rodzinna (dziecko- sierota, z pełnej rodziny, pary homoseksualnej
+ komenatrz z przykładami)
e) fizyczna :
* wygląd (otyłe, za szczupłe, z trądzikiem, wysokie, niskie, piegowate, rude, z odstającymi uszami, noszące okulary lub aparat na zębach, leworęczne)
*choroby (niepełnosprawności ruchowe: na wozku, z protezami, nowotwory), dzieci które z powodu problemów z kregoslupem niemogące wykonywać ćwiczen na w-f.
f) narodowościowa (problemy z komunikacją- pzykład Emrey, kolor skóry, różnice kulturowe)
5) Reakcje na "INNOŚĆ"
A)REAKCJE OTOCZENIA NA „INNYCH” (wyśmiewanie, wykluczanie z grupy, wytykanie palcem, dyskryminacja, ubliżanie, agresja, zazdrość, litość, współczucie, próba pomocy, ciekawość)
B)REAKCJE „INNYCH” NA OTOCZENIE
- WYALIENOWANIE ( lęk, bezradność, zależność od innych, łatwość w reygnowaniu z wytyczonych celów, pesymizm w ocen aniu własnych umiejętności, nadmierny samokrytycycm, izolacja, trudności w nauce, wybuchy agresji, złości, bunt, oskarżanie bliskich o swoją inność
- REKOMPENSACJA (tolerowanie siebie i swoich niedoskonałości, aktywność, podkreśnie swoich walorów, zalet, mocnych stron, działaność pozaszkolnai szkolna, organozowanie czasu i zajęć, wybitne wyniki w nauce, udział w konkursach )
6) POMOC:
+ komentarz o pomocy bezinteresownej, niekoniecznie fachowej
a) NORMALIZACJA
b) INTEGRACJA- kształtowanie dzieci "innych" i normalnych wspólnie z uwzględnieniem ich potrzeb i umiejętności. Kształtowanie postaw tolerancji i akceptacji dla inności poprzez wspólną zabawe, aktywnosc i co najwazniejsze rozmowe.
7) cytat :
„NORMALNOŚĆ JEST LINOSKOCZKIEM NAD OTCHŁANIĄ ANORMALNOŚCI”W.GOMBROWICZ
następnie był pokaz slajdów na których były umieszczone zdjęcia różnych dzieciaków, kilka fotek zamiezcze tutaj , gdy pokazało się ostatnie zdjęcie padły słowa:
"Może warto się zastanowić dlaczego nie traktujemy wszystkich dzieci jak dzieci? Dlaczego na starcie już przypisywane są im stereotypy, przyklejane etykiety? Chciałybyśby naszą prezentacją udowodnić wam, że pojęcie INNOŚCI nie istnieje, bo jak śpiewała M. Jeżowska "wszystkie dzieci nasze są" i w tym momencie z glosnikow wydobyly sie pierwsze slowa tej piosenki (i tu specjalne podziekowania dla Macka )
W wielkim skrocie w punktach napisalam co mniej wiecej bylo w prezentacji, nie padlo tu wiele komenatrzy dopowiedzianych do poszczegolnych punktow, ale zarys macie. Jeszcze raz Wszystkim, WIELKIE DZIEKUJE!!
hasta - 2007-01-20, 15:59
zdjęcia dzieci są cudnowne...
daff - 2007-01-21, 10:25
normalnie sie kurka wzruszyłam, ciekawe jak sobie radzą moje dzieciaki
|
|