Wysłany: 2006-05-29, 09:40 Czy LPG jest ekologiczne?
Gaz propan-butan, zwany w skrócie LPG, jest powszechnie uznawany za paliwo ekologiczne do napędu pojazdów samochodowych. W związku z tym w wielu krajach, w tym w Polsce, zostały wprowadzone zachęty do jego stosowania. Zachęty te mają różną formę, przy czym najczęstszą z nich jest niski podatek akcyzowy, znacznie niższy niż nakładany na benzynę.
W zamian za ulgę w podatku akcyzowym oczekuje się, że pojazdy zasilane LPG będą cechowały się znacznie lepszymi właściwościami ekologicznymi w rzeczywistych warunkach eksploatacji niż zasilane benzyną. W poniższym artykule przyjrzymy się, w jakim stopniu oczekiwania te są obecnie spełnione w naszym kraju. Tekst opracowano na podstawie analiz i badań dotyczących paliw alternatywnych prowadzonych w Instytucie Transportu Samochodowego w Warszawie.
Park pojazdów zasilanych LPG
W eksploatacji znajduje się obecnie około 1,3 miliona pojazdów przystosowanych do zasilania LPG. W celu porównania emisji zanieczyszczeń tych pojazdów przy zasilaniu gazem i benzyną należy podzielić je na dwie podstawowe grupy:
- pojazdy konwencjonalne, wyposażone w przeważającej części w gaźnikowy układ zasilania benzyną,
- pojazdy niskoemisyjne Euro1, Euro 2, Euro 3 i Euro 4, wyposażone we wtryskowy układ zasilania benzyną sterowany sondą lambda i w trójdrożny katalizator.
Jeżdżące po polskich drogach pojazdy są wyposażone w instalacje LPG o różnym stopniu zaawansowania technicznego, od tzw. pierwszej generacji - prymitywnych układów, które można porównać do gaźników stosowanych do zasilania benzyną około sześćdziesiąt lat temu - do czwartej generacji, które w przybliżeniu odpowiadają układom wtrysku benzyny pojazdów niskoemisyjnych.
Kryteria oceny właściwości ekologicznych
Na właściwości ekologiczne pojazdów decydujący wpływ ma emisja zanieczyszczeń. W celu porównania LPG i benzyny należy uwzględnić:
- emisję dwutlenku siarki i ołowiu,
- emisję tzw. zanieczyszczeń kontrolowanych: tlenku węgla, węglowodorów i tlenków azotu z układu wydechowego pojazdu, węglowodorów z układu zasilania,
- emisję zanieczyszczeń niekontrolowanych np. aldehydów, benzenu, ciężkich węglowodorów aromatycznych,
- emisję gazów cieplarnianych (decydujące znaczenie ma w tym przypadku dwutlenek węgla).
Emisja roczna zanieczyszczeń jest równa iloczynowi dwóch wielkości: tzw. wskaźnika emisji określającego masę zanieczyszczenia wydalaną na jednostkę przebiegu i przebiegu rocznego.
Szacuje się, że ze względu na mniejsze koszty paliwa, średnie przebiegi roczne pojazdów zasilanych LPG są obecnie większe co najmniej o około 20% - 30% niż hipotetycznie byłyby, gdyby pojazdy te były zasilane benzyną.
Emisja zanieczyszczeń przy zasilaniu LPG i benzyną
Emisja dwutlenku siarki i ołowiu z pojazdów zależy prawie wyłącznie od zawartości tych pierwiastków w paliwie. W przeszłości istotnymi zaletami LPG w porównaniu z benzyną była mała zawartość siarki i zerowa zawartość ołowiu. Obecnie w związku ze znaczną poprawą jakości benzyn, zalety te utraciły prawie całkowicie na znaczeniu.
Pojazdy konwencjonalne są wyposażone wyłącznie w prymitywne instalacje pierwszej generacji, jednak korzystne właściwości samego LPG powodują, że średnia emisja roczna zanieczyszczeń kontrolowanych przy zasilaniu tym paliwem i benzyną jest zbliżona. Zaletą stosowania gazu jest mniejsza średnia emisja zanieczyszczeń niekontrolowanych: benzenu i ciężkich węglowodorów aromatycznych.
Wskaźniki emisji zanieczyszczeń kontrolowanych z układu wydechowego pojazdów niskoemisyjnych zasilanych LPG zależą od generacji stosowanej instalacji. W przypadku pierwszej generacji wskaźniki te są średnio około cztery razy, a w skrajnym przypadku nawet ponad dwadzieścia razy, większe niż przy zasilaniu benzyną. W miarę wzrostu stopnia zaawansowania technicznego instalacji następuje zmniejszenie różnicy między wskaźnikami dla tych paliw, ale nawet w przypadku czwartej generacji pojazdy zasilane LPG mają średnio gorsze właściwości emisyjne. Pod względem ekologicznym istotne znaczenie ma to, że szczególnie duża różnica między gazem a benzyną występuje w ruchu miejskim. W naszym kraju w grupie niskoemisyjnych przeważają pojazdy wyposażone w instalacje pierwszej i drugiej generacji (w sumie ich udział wynosi około 90%), które w zasadzie nie powinny być w nich stosowane. Większy przebieg oraz stosowanie nieodpowiednich instalacji powodują, że średnia emisja roczna zanieczyszczeń kontrolowanych z pojazdów niskoemisyjnych jest przy zasilaniu LPG o prawie dwieście procent większa niż przy zasilaniu benzyną. W związku z większą emisją węglowodorów ulegają znacznemu ograniczeniu zalety gazu pod względem emisji zanieczyszczeń niekontrolowanych.
Wskaźnik emisji dwutlenku węgla pojazdów przy zasilaniu gazem jest mniejszy niż przy zasilaniu benzyną, jednak większy przebieg powoduje, że emisja roczna jest podobna dla obu paliw.
Przeprowadzona analiza wykazuje, że LPG ma pewne właściwości korzystnie wpływające na emisję zanieczyszczeń z pojazdów. Właściwości paliwa nie można jednak oceniać w oderwaniu od sposobu jego spalania, które zależy w znacznym stopniu od stosowanego układu zasilania. Niska jakość stosowanych instalacji przystosowujących do zasilania gazem i niska jakość ich montażu powodują, że jego korzystne właściwości nie są wykorzystywane. Zanieczyszczenie środowiska przez zasilane LPG pojazdy jest drastycznie większe niż byłoby w przypadku, gdyby były one zasilane benzyną. Sytuacja ulega szybkiemu, dalszemu pogorszeniu, gdyż obecnie do zasilania gazem są przystosowywane przede wszystkim pojazdy niskoemisyjne, a przeważająca ich część (około 70%) jest wyposażana w instalacje pierwszej i drugiej generacji.
Wprowadzenie zachęt do stosowania LPG przyniosło więc straty ekologiczne zamiast oczekiwanych korzyści. Z punktu widzenia ochrony środowiska udzielanie ulg w podatku akcyzowym na to paliwo jest nieuzasadnione. Wręcz przeciwnie, należałoby podjąć działania zniechęcające do przystosowywania pojazdów niskoemisyjnych do zasilania tym paliwem. Należy podkreślić, że nawet, gdyby korzystne właściwości gazu były całkowicie wykorzystane, co w praktyce nie jest realne, to korzyści ekologiczne osiągnięte w wyniku stosowania LPG w pojazdach samochodowych byłyby obecnie stosunkowo niewielkie.
Pomógł: 7 razy Dołączył: 12 Mar 2006 Posty: 960 Piwa: 6/3 Skąd: Oklahoma Village
Wysłany: 2006-06-04, 13:37
nie wiem czy LPG jest ekologiczne, bo się na ty nie znam, ale napewno jest tanie
w piątek skoczyłem do Wrocławia i z powrotem - 260 km - 13,5 litra LPG - 26 zł.
Jak kogoś nie stać na benzynę czy ropę to jeździ na gazie Nie okłamujmy się... zobaczymy jak "gazowcom" wywali zawory (częsta przypadłość instalacji gazowych; gaz nie ma takiego smarowania silnika jakie ma benzyna czy ropa) to wtedy pomówimy o kosztach.
Pomógł: 7 razy Dołączył: 12 Mar 2006 Posty: 960 Piwa: 6/3 Skąd: Oklahoma Village
Wysłany: 2006-06-08, 21:09
Jak mawia mój znajomy: "kopać z koniem się nie będę", tylko powiem że zrobiłem Tikaczem ponad 30 tyś. km na gazie i nie mam problemów z samochodem. Jedyny koszt to droższy przegląd bodajże o 60 zł. Instalacja (koszt 1.200 zł.) zwróciła mi sie po około 15 tyś km. Teraz już tylko oszczedzam, średnio około 1 tyś zł. na 10 tyś przejechanych kilometrów także mi się to opłaci i chociaż stać mnie na benzyne to nie widzę powodu żeby przepłacać. Co do wypalania się zaworów to ma to miejsce zazwyczaj jak ktoś zbyt oszczędny ustawi zbyt ubogą mieszankę gazu i powietrza. Poza tym ponoć różne silniki różnie znoszą "zagazowanie". Ja z autopsji polecam Tikacza do zagazowania
Pozdrawiam
PS: Szkoda tylko że ministerstwo finansów majstruje przy akcyzie na gaz
Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Lip 2005 Posty: 407 Otrzymał 1 piw(a) Skąd: Wieluń
Wysłany: 2006-06-12, 20:23
Boże patrzysz i nie grzmisz, zagazowywać Tikacza to naprawde trzeba być oszczędnym... niedługo będą zagazowywać kosiarki do trawy, też się da więc czemu nie!
mike, tico jak tico, ale znam przypadki, że ludzie mają 4-ro 5-cio litrowe auta i montują gaz... nie mówię tu o starych lumpach - wręcz przeciwnie - są to auta nowe Geep GS, czy Chrystler
Pomógł: 7 razy Dołączył: 12 Mar 2006 Posty: 960 Piwa: 6/3 Skąd: Oklahoma Village
Wysłany: 2006-06-12, 21:10
fakt, muszę przyznać jestem oszczędny, ale tylko tam gdzie trzeba, pieniązki wolę wydawać na moich bliskich i troszkę na siebie
pozdrawiam sponsorów Orlenu i innych koncernów naftowych
Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Lip 2005 Posty: 407 Otrzymał 1 piw(a) Skąd: Wieluń
Wysłany: 2006-06-12, 21:58
Ferbik napisał/a:
mike, tico jak tico, ale znam przypadki, że ludzie mają 4-ro 5-cio litrowe auta i montują gaz... nie mówię tu o starych lumpach - wręcz przeciwnie - są to auta nowe Geep GS, czy Chrystler
Ferbik tu akurat jestem jeszcze w stanie zrozumieć zagazowanie silnika o dużej pojemności zwłaszcza amerykańca, który jest paliwożerny ale zagazowywać silnik o pojemności 800cm3? przecież to już w serii nie jedzie a co dopiero jeszcze na gaz. Podejrzewam, że wyprzedzanie tym autem np. tira dostarcza olbrzymie dawki adrenaliny
Basia jeśli chodzi o zagazowaną Subaru Impreze, której fotki krążyły po necie to pochodzi ona z Krakowa i już została okrzyknięta mianem najbardziej zwieśniaczonego auta tej kultowej marki. No, cóz niektórzy kupują auta na które ich nie stać i później wsadzają gaz.
Stanmarc ty również sponsorujesz koncerny naftowe bo przecież gaz lpg nie bierze się z powietrza
Ja mam Hyundaia na gaz. Przejechałem juz ok 130 tys. km na gazie. Autko sie sprawuje dobrze . Nie mam z nim problemów . Mankamentem jest pomniejszony bagaznik . Ale następne autko będzie z silnikiem diesla
_________________ "Miałem zamiar zmienić koszulkę, ale zamiast tego zmieniłem zamiar" (Kubuś Puchatek)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum