R E K L A M A
P O R E K L A M I E

Wieluń - forum,adresy, informacje, reklama, kluby, restauracje, komunikacja, pkp, pks, ogłoszenia, praca,mapa, firmy, radio




Wieluń - forum, informacje, ogłoszenia Strona Główna Wieluń - forum, informacje, ogłoszenia


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Czy LPG jest ekologiczne?
Autor Wiadomość
Jaro 
Administrator
wielun.biz



Pomógł: 66 razy
Wiek: 47
Dołączył: 12 Lip 2005
Posty: 7303
Piwa: 33/113
Skąd: Wieluń
Wysłany: 2006-05-29, 09:40   Czy LPG jest ekologiczne?

Gaz propan-butan, zwany w skrócie LPG, jest powszechnie uznawany za paliwo ekologiczne do napędu pojazdów samochodowych. W związku z tym w wielu krajach, w tym w Polsce, zostały wprowadzone zachęty do jego stosowania. Zachęty te mają różną formę, przy czym najczęstszą z nich jest niski podatek akcyzowy, znacznie niższy niż nakładany na benzynę.


W zamian za ulgę w podatku akcyzowym oczekuje się, że pojazdy zasilane LPG będą cechowały się znacznie lepszymi właściwościami ekologicznymi w rzeczywistych warunkach eksploatacji niż zasilane benzyną. W poniższym artykule przyjrzymy się, w jakim stopniu oczekiwania te są obecnie spełnione w naszym kraju. Tekst opracowano na podstawie analiz i badań dotyczących paliw alternatywnych prowadzonych w Instytucie Transportu Samochodowego w Warszawie.

Park pojazdów zasilanych LPG

W eksploatacji znajduje się obecnie około 1,3 miliona pojazdów przystosowanych do zasilania LPG. W celu porównania emisji zanieczyszczeń tych pojazdów przy zasilaniu gazem i benzyną należy podzielić je na dwie podstawowe grupy:

- pojazdy konwencjonalne, wyposażone w przeważającej części w gaźnikowy układ zasilania benzyną,

- pojazdy niskoemisyjne Euro1, Euro 2, Euro 3 i Euro 4, wyposażone we wtryskowy układ zasilania benzyną sterowany sondą lambda i w trójdrożny katalizator.

Jeżdżące po polskich drogach pojazdy są wyposażone w instalacje LPG o różnym stopniu zaawansowania technicznego, od tzw. pierwszej generacji - prymitywnych układów, które można porównać do gaźników stosowanych do zasilania benzyną około sześćdziesiąt lat temu - do czwartej generacji, które w przybliżeniu odpowiadają układom wtrysku benzyny pojazdów niskoemisyjnych.

Kryteria oceny właściwości ekologicznych

Na właściwości ekologiczne pojazdów decydujący wpływ ma emisja zanieczyszczeń. W celu porównania LPG i benzyny należy uwzględnić:

- emisję dwutlenku siarki i ołowiu,

- emisję tzw. zanieczyszczeń kontrolowanych: tlenku węgla, węglowodorów i tlenków azotu z układu wydechowego pojazdu, węglowodorów z układu zasilania,

- emisję zanieczyszczeń niekontrolowanych np. aldehydów, benzenu, ciężkich węglowodorów aromatycznych,

- emisję gazów cieplarnianych (decydujące znaczenie ma w tym przypadku dwutlenek węgla).

Emisja roczna zanieczyszczeń jest równa iloczynowi dwóch wielkości: tzw. wskaźnika emisji określającego masę zanieczyszczenia wydalaną na jednostkę przebiegu i przebiegu rocznego.

Szacuje się, że ze względu na mniejsze koszty paliwa, średnie przebiegi roczne pojazdów zasilanych LPG są obecnie większe co najmniej o około 20% - 30% niż hipotetycznie byłyby, gdyby pojazdy te były zasilane benzyną.

Emisja zanieczyszczeń przy zasilaniu LPG i benzyną


Emisja dwutlenku siarki i ołowiu z pojazdów zależy prawie wyłącznie od zawartości tych pierwiastków w paliwie. W przeszłości istotnymi zaletami LPG w porównaniu z benzyną była mała zawartość siarki i zerowa zawartość ołowiu. Obecnie w związku ze znaczną poprawą jakości benzyn, zalety te utraciły prawie całkowicie na znaczeniu.

Pojazdy konwencjonalne są wyposażone wyłącznie w prymitywne instalacje pierwszej generacji, jednak korzystne właściwości samego LPG powodują, że średnia emisja roczna zanieczyszczeń kontrolowanych przy zasilaniu tym paliwem i benzyną jest zbliżona. Zaletą stosowania gazu jest mniejsza średnia emisja zanieczyszczeń niekontrolowanych: benzenu i ciężkich węglowodorów aromatycznych.

Wskaźniki emisji zanieczyszczeń kontrolowanych z układu wydechowego pojazdów niskoemisyjnych zasilanych LPG zależą od generacji stosowanej instalacji. W przypadku pierwszej generacji wskaźniki te są średnio około cztery razy, a w skrajnym przypadku nawet ponad dwadzieścia razy, większe niż przy zasilaniu benzyną. W miarę wzrostu stopnia zaawansowania technicznego instalacji następuje zmniejszenie różnicy między wskaźnikami dla tych paliw, ale nawet w przypadku czwartej generacji pojazdy zasilane LPG mają średnio gorsze właściwości emisyjne. Pod względem ekologicznym istotne znaczenie ma to, że szczególnie duża różnica między gazem a benzyną występuje w ruchu miejskim. W naszym kraju w grupie niskoemisyjnych przeważają pojazdy wyposażone w instalacje pierwszej i drugiej generacji (w sumie ich udział wynosi około 90%), które w zasadzie nie powinny być w nich stosowane. Większy przebieg oraz stosowanie nieodpowiednich instalacji powodują, że średnia emisja roczna zanieczyszczeń kontrolowanych z pojazdów niskoemisyjnych jest przy zasilaniu LPG o prawie dwieście procent większa niż przy zasilaniu benzyną. W związku z większą emisją węglowodorów ulegają znacznemu ograniczeniu zalety gazu pod względem emisji zanieczyszczeń niekontrolowanych.

Wskaźnik emisji dwutlenku węgla pojazdów przy zasilaniu gazem jest mniejszy niż przy zasilaniu benzyną, jednak większy przebieg powoduje, że emisja roczna jest podobna dla obu paliw.

Przeprowadzona analiza wykazuje, że LPG ma pewne właściwości korzystnie wpływające na emisję zanieczyszczeń z pojazdów. Właściwości paliwa nie można jednak oceniać w oderwaniu od sposobu jego spalania, które zależy w znacznym stopniu od stosowanego układu zasilania. Niska jakość stosowanych instalacji przystosowujących do zasilania gazem i niska jakość ich montażu powodują, że jego korzystne właściwości nie są wykorzystywane. Zanieczyszczenie środowiska przez zasilane LPG pojazdy jest drastycznie większe niż byłoby w przypadku, gdyby były one zasilane benzyną. Sytuacja ulega szybkiemu, dalszemu pogorszeniu, gdyż obecnie do zasilania gazem są przystosowywane przede wszystkim pojazdy niskoemisyjne, a przeważająca ich część (około 70%) jest wyposażana w instalacje pierwszej i drugiej generacji.

Wprowadzenie zachęt do stosowania LPG przyniosło więc straty ekologiczne zamiast oczekiwanych korzyści. Z punktu widzenia ochrony środowiska udzielanie ulg w podatku akcyzowym na to paliwo jest nieuzasadnione. Wręcz przeciwnie, należałoby podjąć działania zniechęcające do przystosowywania pojazdów niskoemisyjnych do zasilania tym paliwem. Należy podkreślić, że nawet, gdyby korzystne właściwości gazu były całkowicie wykorzystane, co w praktyce nie jest realne, to korzyści ekologiczne osiągnięte w wyniku stosowania LPG w pojazdach samochodowych byłyby obecnie stosunkowo niewielkie.

Źródło: interia.pl
_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
   
stanmarc 
Mieszka pod Wieluniem


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 12 Mar 2006
Posty: 960
Piwa: 6/3
Skąd: Oklahoma Village
Wysłany: 2006-06-04, 13:37   

nie wiem czy LPG jest ekologiczne, bo się na ty nie znam, ale napewno jest tanie :twisted:
w piątek skoczyłem do Wrocławia i z powrotem - 260 km - 13,5 litra LPG - 26 zł. :)

pozdrawiam "zagazowanych" forumowiczów
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
   
Bzyku 
Przyjeżdża na zakupy



Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 24 Kwi 2006
Posty: 269
Skąd: Wieluń
Wysłany: 2006-06-07, 00:40   

stanmarc napisał/a:
nie wiem czy LPG jest ekologiczne, bo się na ty nie znam, ale napewno jest tanie

to fakt jest tanie i o to chodzi :D , a jeśli ktoś chce jeździć w pełni ekologicznie niech się przerzuci na rower :)
_________________
>>>...całe życie to jedna wielka gra...<<<
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
   
mike 
Przyjeżdża na zakupy


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Lip 2005
Posty: 407
Otrzymał 1 piw(a)
Skąd: Wieluń
Wysłany: 2006-06-08, 17:00   

Gaz jest tani - na tym, kończą się jego zalety... ja tym świnstwem nie skaże auta :?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
   
Ferbik 
Administrator



Pomógł: 143 razy
Wiek: 45
Dołączył: 12 Lip 2005
Posty: 15820
Piwa: 107/205
Skąd: Wieluń
Wysłany: 2006-06-08, 17:42   

Jak kogoś nie stać na benzynę czy ropę to jeździ na gazie :) Nie okłamujmy się... zobaczymy jak "gazowcom" wywali zawory (częsta przypadłość instalacji gazowych; gaz nie ma takiego smarowania silnika jakie ma benzyna czy ropa) to wtedy pomówimy o kosztach.
_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
   
stanmarc 
Mieszka pod Wieluniem


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 12 Mar 2006
Posty: 960
Piwa: 6/3
Skąd: Oklahoma Village
  Wysłany: 2006-06-08, 21:09   

Jak mawia mój znajomy: "kopać z koniem się nie będę", tylko powiem że zrobiłem Tikaczem ponad 30 tyś. km na gazie i nie mam problemów z samochodem. Jedyny koszt to droższy przegląd bodajże o 60 zł. Instalacja (koszt 1.200 zł.) zwróciła mi sie po około 15 tyś km. Teraz już tylko oszczedzam, średnio około 1 tyś zł. na 10 tyś przejechanych kilometrów także mi się to opłaci i chociaż stać mnie na benzyne to nie widzę powodu żeby przepłacać. Co do wypalania się zaworów to ma to miejsce zazwyczaj jak ktoś zbyt oszczędny ustawi zbyt ubogą mieszankę gazu i powietrza. Poza tym ponoć różne silniki różnie znoszą "zagazowanie". Ja z autopsji polecam Tikacza do zagazowania :)
Pozdrawiam

PS: Szkoda tylko że ministerstwo finansów majstruje przy akcyzie na gaz
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
   
Ferbik 
Administrator



Pomógł: 143 razy
Wiek: 45
Dołączył: 12 Lip 2005
Posty: 15820
Piwa: 107/205
Skąd: Wieluń
Wysłany: 2006-06-09, 07:25   

stanmarc, do zobaczenia na parkingu podziemnym :D
_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
   
mike 
Przyjeżdża na zakupy


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Lip 2005
Posty: 407
Otrzymał 1 piw(a)
Skąd: Wieluń
Wysłany: 2006-06-12, 20:23   

Boże patrzysz i nie grzmisz, zagazowywać Tikacza to naprawde trzeba być oszczędnym... :shock: niedługo będą zagazowywać kosiarki do trawy, też się da więc czemu nie! :lol:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
   
Ferbik 
Administrator



Pomógł: 143 razy
Wiek: 45
Dołączył: 12 Lip 2005
Posty: 15820
Piwa: 107/205
Skąd: Wieluń
Wysłany: 2006-06-12, 21:08   

mike, tico jak tico, ale znam przypadki, że ludzie mają 4-ro 5-cio litrowe auta i montują gaz... nie mówię tu o starych lumpach - wręcz przeciwnie - są to auta nowe :) Geep GS, czy Chrystler :)
_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
   
Basia 
Wieluniaczek
Dwa oblicza ]:-)



Pomogła: 16 razy
Wiek: 38
Dołączyła: 21 Wrz 2005
Posty: 1719
Piwa: 9/1
Skąd: Wieluń
Wysłany: 2006-06-12, 21:10   

Ferbik napisał/a:
nie mówię tu o starych lumpach - wręcz przeciwnie - są to auta nowe Geep GS, czy Chrystler

taaaaaa albo Subaru Impeze, swojego czau krązyla taka potka po necie, a taki Subaru to sie tylko przez to kaleczy :/
_________________
www.pajacyk.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
   
stanmarc 
Mieszka pod Wieluniem


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 12 Mar 2006
Posty: 960
Piwa: 6/3
Skąd: Oklahoma Village
Wysłany: 2006-06-12, 21:10   

fakt, muszę przyznać jestem oszczędny, ale tylko tam gdzie trzeba, pieniązki wolę wydawać na moich bliskich i troszkę na siebie :)
pozdrawiam sponsorów Orlenu i innych koncernów naftowych :twisted:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
   
mike 
Przyjeżdża na zakupy


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Lip 2005
Posty: 407
Otrzymał 1 piw(a)
Skąd: Wieluń
Wysłany: 2006-06-12, 21:58   

Ferbik napisał/a:
mike, tico jak tico, ale znam przypadki, że ludzie mają 4-ro 5-cio litrowe auta i montują gaz... nie mówię tu o starych lumpach - wręcz przeciwnie - są to auta nowe :) Geep GS, czy Chrystler :)

Ferbik tu akurat jestem jeszcze w stanie zrozumieć zagazowanie silnika o dużej pojemności zwłaszcza amerykańca, który jest paliwożerny ale zagazowywać silnik o pojemności 800cm3? przecież to już w serii nie jedzie a co dopiero jeszcze na gaz. Podejrzewam, że wyprzedzanie tym autem np. tira dostarcza olbrzymie dawki adrenaliny :razz:
Basia jeśli chodzi o zagazowaną Subaru Impreze, której fotki krążyły po necie to pochodzi ona z Krakowa i już została okrzyknięta mianem najbardziej zwieśniaczonego auta tej kultowej marki. No, cóz niektórzy kupują auta na które ich nie stać i później wsadzają gaz.
Stanmarc ty również sponsorujesz koncerny naftowe bo przecież gaz lpg nie bierze się z powietrza :smile:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
   
Ferbik 
Administrator



Pomógł: 143 razy
Wiek: 45
Dołączył: 12 Lip 2005
Posty: 15820
Piwa: 107/205
Skąd: Wieluń
Wysłany: 2006-06-12, 22:00   

mike,
mike napisał/a:
tu akurat jestem jeszcze w stanie zrozumieć zagazowanie silnika o dużej pojemności zwłaszcza amerykańca, który jest paliwożerny

a za chwile
mike napisał/a:
No, cóz niektórzy kupują auta na które ich nie stać i później wsadzają gaz.

Właśnie o tym mówię. Ludzie kupują auta z wielkimi motorami za kupę kasy a za chwilę przerabiają na gaz... ot taka polska oszczędność/pazerność
_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
   
MAR-COM 
Wieluniaczek


Pomógł: 29 razy
Wiek: 48
Dołączył: 24 Lip 2005
Posty: 1556
Piwa: 7/1
Skąd: EPJ
Wysłany: 2006-06-13, 12:09   

Ja mam Hyundaia na gaz. Przejechałem juz ok 130 tys. km na gazie. Autko sie sprawuje dobrze . Nie mam z nim problemów . Mankamentem jest pomniejszony bagaznik :( . Ale następne autko będzie z silnikiem diesla ;)
_________________
"Miałem zamiar zmienić koszulkę, ale zamiast tego zmieniłem zamiar" (Kubuś Puchatek)

www.destylarka.com
Urządzenia do produkcji wody destylowanej.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
   
mike 
Przyjeżdża na zakupy


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Lip 2005
Posty: 407
Otrzymał 1 piw(a)
Skąd: Wieluń
Wysłany: 2006-06-13, 18:31   

Ferbik napisał/a:
mike,
mike napisał/a:
tu akurat jestem jeszcze w stanie zrozumieć zagazowanie silnika o dużej pojemności zwłaszcza amerykańca, który jest paliwożerny

a za chwile
mike napisał/a:
No, cóz niektórzy kupują auta na które ich nie stać i później wsadzają gaz.

Właśnie o tym mówię. Ludzie kupują auta z wielkimi motorami za kupę kasy a za chwilę przerabiają na gaz... ot taka polska oszczędność/pazerność


Ferbik rozmawialiśmy na temat wyciągania wątków z kontekstu, znów to robisz... :roll:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
   
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Acid v 0.4 modified by Nasedo.


Wieluń Forum dyskusyjne
Kontakt z Administracją Forum | Kontakt z właścicielem domeny
Stomatolog Wieluń Sprawdzenie przebiegu BMW | Iris Trade Łódź Montaż instalacji gazowych | Skracanie linków | Klinika BMW | Notariusz Włochy BMW SPRAWDZENIE PRZEBIEGU,HISTORIA SERWISOWA BMW