Polska firma kupuje największego francuskiego producenta przyczep
Wielton, notowany na giełdzie w Warszawie producent naczep, przyczep i zabudów do samochodów ciężarowych, kupił 65,3 proc. akcji francuskiej spółki Fruehauf Expansion. Dzięki transakcji polska firma stanie się trzecim producentem naczep w Europie z przychodami na poziomie 1 mld zł rocznie.
Wielton za ponad trzy czwarte akcji Fruehauf Expansion zapłacił 9,5 mln euro. Prawdopodobnie spółka z Wielunia, której przyczepy z charakterystycznym żółtym logo z dwugarbnym wielbłądem od dawna przemierzają drogi w Polsce, wkrótce stanie się również właścicielem pozostałych akcji największego francuskiego producenta naczep i przyczep do samochodów ciężarowych. Zależy to od tego, czy Wielton i mniejszościowi akcjonariusze Fruehauf Expansion skorzystają z odpowiednich opcji zakupu zawartych w umowie przejęcia.
Zakup francuskiej firmy, która zatrudnia ponad 400 osób i produkuje rocznie ponad 4 tys. naczep, nie był procesem krótkim i łatwym. Wielton rozpoczął rozmowy o przejęciu w pierwszej połowie zeszłego roku. Musiał między innymi zdobyć zgodę francuskich pracowników na przejęcie oraz stosowne decyzje zagranicznych urzędów antymonopolowych.
Roczne zyski przejmowanej firmy oscylują w granicach 2-3 mln euro przy obrotach na poziomie 100 mln euro. Fruehauf ma zakład produkcyjny we Francji, a odbiorcami produktów są klienci w Europie, głównie we Francji. Wielton natomiast, który jest największym polskim producentem przyczep, naczep i zabudów do samochodów ciężarowych, w zeszłym roku zarobił na czysto niecałe 24,5 mln zł (niecałe 6 mln euro) przy przychodach w wysokości 584 mln zł (ok. 142 mln euro). Polska spółka ma duży zakład produkcyjny w Wieluniu, montownię w Rosji i uruchamia właśnie nowoczesne duże centrum badawczo-rozwojowe. W ofercie ma ponad 60 typów pojazdów transportowych.
"Zakup otwiera Grupie Wielton drogę do zdobycia pozycji trzeciego producenta naczep w Europie z potencjałem produkcyjnym na poziomie 11 tys. produktów rocznie i obrotami powyższej 250 mln euro" - napisano w komunikacie opublikowanym przez polską firmę.
Oprócz Francji również Włochy
Ekspansja na rynek francuski nie jest jedynym ostatnio posunięciem Wieltonu. Firma próbuje właśnie przejąć również część majątku (w tym linię produkcyjną) i marki należące do spółki Compagnia Italiana Rimorchi znajdującej się w stanie upadłości likwidacyjnej. Compagnia Italiana Rimorchi jest największym włoskim producentem i dostawcą naczep, przyczep i zabudów na pojazdach ciężarowych pod markami Cardi, Merker i Viberti.
- Interesuje nas przede wszystkim zakup trzech brandów, które są znane na tamtym rynku. Liczymy, że do końca czerwca powinniśmy ostatecznie znać wynik złożonych przez nas ofert kupna - powiedział w piątek Paweł Szatanik, przewodniczący rady nadzorczej Wieltonu, w rozmowie z agencją ISBnews. Wyjaśnił przy tym, dlaczego Wielton tak bardzo interesuje się aktywami włoskiej spółki. - Mamy inne podejście do biznesu niż nasi główni konkurenci. Chcemy przede wszystkim posiadać silne marki lokalne, stąd nasze zainteresowanie zakupami np. we Włoszech.
Na informację o zakupie akcji Fruehauf Expansion żywo zareagowali akcjonariusze Wieltonu. Kurs spółki na giełdzie w Warszawie w okolicach południa zyskiwał ponad 7 proc.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum