R E K L A M A
P O R E K L A M I E

Wieluń - forum,adresy, informacje, reklama, kluby, restauracje, komunikacja, pkp, pks, ogłoszenia, praca,mapa, firmy, radio




Wieluń - forum, informacje, ogłoszenia Strona Główna Wieluń - forum, informacje, ogłoszenia


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Kiedy można dochodzić roszczeń za usługi pocztowe
Autor Wiadomość
Jaro 
Administrator
wielun.biz



Pomógł: 66 razy
Wiek: 47
Dołączył: 12 Lip 2005
Posty: 7303
Piwa: 33/113
Skąd: Wieluń
Wysłany: 2006-11-28, 10:50   Kiedy można dochodzić roszczeń za usługi pocztowe

Strajk listonoszy zapewne odbił się niekorzystnie na handlu internetowym, czy to w sklepach, czy na aukcjach. Warto zatem skorzystać z porad Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE), który poinformował o możliwościach dochodzenia roszczeń z tytułu niezrealizowania lub niewłaściwego zrealizowania powszechnych usług pocztowych.

Jak donosi UKE zgodnie z art. 57 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 roku Prawo pocztowe (Dz. U. Nr 130 poz.1188 z późn. zm.) operator publiczny (w tym przypadku Poczta Polska) odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie powszechnej usługi pocztowej, chyba, że nastąpiło to wskutek siły wyższej.

Jednakże w przypadku Prawa pocztowego pojęcie "siły wyższej" nie zostało wystarczająco precyzyjnie zdefiniowane i rozstrzygnięcie, czy strajk pracowników Poczty Polskiej traktować należy jako zdarzenie objęte zakresem pojęcia siły wyższej ostatecznie należeć będzie do sądów powszechnych - podaje UKE.

W sytuacji nieterminowego dostarczenia przesyłek pocztowych nierejestrowanych, adresat lub nadawca ma prawo do wniesienia skargi (w formie pisemnej, ustnej do protokołu lub elektronicznej) z tytułu opóźnionego doręczenia przesyłki listowej zwykłej. PP musi na nią odpowiedzieć na piśmie w terminie max. 14 dni.

Jednakże, UKE przypomina, że nawet pozytywne rozpatrzenie skargi w tym przypadku nie uprawnia do otrzymania odszkodowania. Jeśli ktoś uważa, że w wyniku strajku poniósł szkodę może dochodzić ewentualnych roszczeń na zasadach ogólnych określonych w kodeksie cywilnym.

Zgodnie z Prawem pocztowym Poczta Polska powinna doręczać przesyłki listowe:


1. nie później niż w 4 dniu po dniu nadania - w przypadku przesyłki listowej najszybszej kategorii (priorytet);

2. nie później niż w 6 dniu po dniu nadania - w przypadku przesyłki niebędącej przesyłką najszybszej kategorii.



Odmiennie wygląda sytuacja w zakresie przesyłek rejestrowanych oraz przekazów pocztowych w przypadku gdy przysługuje klientowi reklamacja (za utratę przesyłki, jej ubytek lub uszkodzenie).

Z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania powszechnej usługi pocztowej odszkodowanie przysługuje:


1. za utratę przesyłki poleconej - w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż pięćdziesięciokrotność opłaty pobranej przez operatora publicznego za traktowanie przesyłki jako przesyłki poleconej;

2. za utratę paczki pocztowej - w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż dziesięciokrotność opłaty pobranej za jej nadanie;

3. za utratę przesyłki z zadeklarowaną wartością - w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż zadeklarowana wartość przesyłki;

4. za ubytek zawartości lub uszkodzenie paczki pocztowej lub przesyłki poleconej - w wysokości żądanej przez nadawcę lub w wysokości zwykłej wartości utraconych lub uszkodzonych rzeczy, nie wyższej jednak niż maksymalna wysokość odszkodowania, o którym mowa w pkt 1 lub 2;

5. za ubytek zawartości przesyłki z zadeklarowaną wartością - w wysokości zwykłej wartości utraconych rzeczy;

6. za uszkodzenie zawartości przesyłki z zadeklarowaną wartością - w wysokości zwykłej wartości rzeczy, których uszkodzenie stwierdzono



Reklamację z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usługi zgłasza się w formie pisemnej, ustnej do protokołu lub innej, która ujawnia wolę reklamującego (np. elektronicznej)

Reklamacja powinna zawierać:


* imię i nazwisko albo nazwę lub firmę oraz adres zamieszkania albo siedziby nadawcy lub adresata;

* rodzaj reklamowanej przesyłki;

* uzasadnienie reklamacji;

* kwotę odszkodowania w przypadku, gdy reklamujący żąda odszkodowania;

* podpis reklamującego



Do reklamacji należy dołączyć:


* oryginał potwierdzenia nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego;

* oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do dochodzenia roszczeń - w przypadku przeniesienia uprawnień przez nadawcę na adresata;

* protokół sporządzony bezpośrednio przy przyjęciu uszkodzonej przesyłki rejestrowanej - w przypadku jej przyjęcia przez adresata, oraz opakowanie uszkodzonej przesyłki.



Reklamację można zgłosić po upływie 14 dni od dnia nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego, nie później jednak niż w terminie 12 miesięcy od dnia ich nadania. Poczta Polska musi niezwłocznie przekazać reklamację do jednostki I instancji, która w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania udziela odpowiedzi w formie pisemnej. Termin udzielenia odpowiedzi nie może przekroczyć 30 dni od dnia otrzymania reklamacji.

Jeśli Poczta Polska odrzuci naszą reklamację mamy prawo dochodzenia roszczeń w postępowaniu sądowym, mediacyjnym przed Prezesem UKE lub przed Stałym Polubownym Sądem Konsumenckim przy Prezesie UKE. Szczegóły dochodzenia roszczeń w postępowaniu mediacyjnym znajdziecie na stronach UKE .

Źródło: Dziennik Internautów



Swoją drogą, czy ktos z Was w tych oststnich dniach czekał i się nie doczekał przesyłki pocztowej :?:
_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
   
daff 
Wieluniaczek



Pomogła: 12 razy
Wiek: 43
Dołączyła: 17 Lis 2005
Posty: 1648
Otrzymał 1 piw(a)
Skąd: Wieluń
Wysłany: 2006-11-28, 12:45   

a wiecie, ze nie można żądać odszkodowania za to, że list wysłany priorytetem pójdzie np 6 miesięcy?

okazuje sie, że Poczta MOŻE postarać sie, żeby dotarł on na następny dzień ale nie mają takiego regulaminu, który by ich do tego obligował :twisted:

ot, Polska cała :?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
   
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Acid v 0.4 modified by Nasedo.


Wieluń Forum dyskusyjne
Kontakt z Administracją Forum | Kontakt z właścicielem domeny
Stomatolog Wieluń Sprawdzenie przebiegu BMW | Iris Trade Łódź Montaż instalacji gazowych | Skracanie linków | Klinika BMW | Notariusz Włochy BMW SPRAWDZENIE PRZEBIEGU,HISTORIA SERWISOWA BMW