R E K L A M A
P O R E K L A M I E

Wieluń - forum,adresy, informacje, reklama, kluby, restauracje, komunikacja, pkp, pks, ogłoszenia, praca,mapa, firmy, radio




Wieluń - forum, informacje, ogłoszenia Strona Główna Wieluń - forum, informacje, ogłoszenia


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Najważniejsze drogi w okolicy Wielunia w ujęciu historycznym
Autor Wiadomość
Stefan 
Moderator


Pomógł: 55 razy
Dołączył: 06 Gru 2006
Posty: 2117
Piwa: 18/9
Skąd: Wieluń
Wysłany: 2009-07-12, 22:31   Najważniejsze drogi w okolicy Wielunia w ujęciu historycznym

Zgromadziłem trochę materiałów na ten temat ale kompletu nie mam .....

Zaczynam od międzywojnia ... i ustawy z dnia 10 grudnia 1920 r. o budowie i utrzymaniu dróg publicznych w Rzeczypospolitej Polskiej.

Ustawa wprowadza podział dróg na drogi państwowe (odpowiednik obecnych krajówek), drogi wojewódzkie, d. powiatowe i d. gminne.
Ustawa wymienia dwie drogi państwowe wiodące przez Wieluń .... pozycje nr 20 i 20A.

Pozycje dotyczące Wielunia:
Cytat:
No drogi 20 - (Wrocław) Syców - Wieluń - Piotrków - Ruda Maleniecka - Bzin - Ożarów - Kraśnik - Zamość - Hrubieszów - Uściług (na Łuck i Korzec) - łączna długość : 531 km
No drogi 20A Częstochowa - Wieluń - Sieradz - łączna długość : 110 km


Z dróg krajowych (państwowych) przejdźmy na temat projektowanych ... AUTOSTRAD
Interesuje nas pozycja 16 (A16?) z wykazu projektowanych autostrad (pochodzącego z 1939 roku), czyli jedyna AUTOSTRADA z przebiegiem "przez" Wieluń. Autostrada miała mieć przebieg Częstochowa - Krzepice - Wieluń - (Lututów) - Kalisz - Poznań - Bydgoszcz

Cytat:
WYKAZ DRÓG SAMOCHODOWYCH (AUTOSTRAD) PROJEKTOWANYCH W POLSCE

Drogi samochodowe I-ej kolejności:

1) Warszawa–Łódź.................................................................................. 100 km
2) Warszawa–Poznań, granica państwa (Berlin).................................... 350 ,,
3) Okrężna naokoło Warszawy................................................................ 130 ,,
4) Okrężna naokoło Poznania..................................................................... 80 ,,
5) Gdynia–Bydgoszcz–Łódź–Katowice................................................... 500 ,,
6) Okrężna naokoło Łodzi........................................................................... 90 ,,
7) Bytów–Granica obszaru w m. Gdańska................................................ 50 ,,
8.) Katowice–Kraków–Lwów................................................................... 375 ,,
9) Warszawa–Lublin–Lwów–Śniatyń[–]Granica Państwa (Bukareszt).. 550 ,,
10) Puławy–Sandomierz–Przemyśl.......................................................... 175 ,,
Razem . . . 2.400 km

Drogi samochodowe II-ej kolejności:

11) Piotrków–Kielce–Sandomierz....................................................... 180 km
12) Warszawa–Kielce–Kraków.......................................................... 180 ,,
13) Łódź–Kalisz, Granica Państwa (Wrocław).................................. 130 ,,
14) Warszawa–Grodno–Wilno–Granica Państwa (Dźwińsk)............ 575 ,,
15) Grodno–Nowogródek – Granica Państwa (Mińsk-Moskwa)........ 190 ,,
16) Bydgoszcz–Poznań–Częstochowa............................................. 350 ,,
17) Katowice–Cieszyn – (Brno)........................................................... 60 ,,
18) Ostrołęka–Gr. Państwa (Królewiec).............................................. 50 ,,
19) Grodno–Gran. Państwa– (Kowno)................................................ 40 ,,
20) Grodno–Brześć–Krasnystaw...................................................... 300 ,,
21) Warszawa–Brześć...................................................................... 170 ,,
Razem . . . 2.295 km

Ogólna długość I i II kolejności = 2.400+2.295=4695
źródło: http://www.nowedrogi.pl/i...id=31&Itemid=93


Załączam także fragment przedwojennego atlasu drogowego -
W tym atlasie grubą czerwoną linią oznaczona jest tylko część obecnych dróg krajowych:
cała obecna DK43 Wieluń- Krzepice- Częstochowa
fragment obecnej DK45 (ten na północ od Wielunia) - czyli odcinek Wieluń - Złoczew
fragment obecnej DK8 (na zachód od Wielunia) czyli odcinek Wieluń- Kępno - Syców (Wrocław)

Ustawa z 1920 roku dostępna pod linkiem: http://isap.sejm.gov.pl/D...10060032&type=2

5.JPG
Wykaz dróg państwowych z 1920 roku
Plik ściągnięto 393 raz(y) 68,87 KB

3.JPG
Wykaz dróg państwowych z 1920 roku
Plik ściągnięto 392 raz(y) 64,95 KB

1.JPG
podział dróg publicznych
Plik ściągnięto 392 raz(y) 76,15 KB

2.JPG
utrzymanie dróg
Plik ściągnięto 383 raz(y) 45,91 KB

4.jpg
przedwojenny atlas samochodowy
Plik ściągnięto 654 raz(y) 201,18 KB

1939.gif
Autostrady - plany z 1939 roku
Plik ściągnięto 561 raz(y) 32,18 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
   
Stefan 
Moderator


Pomógł: 55 razy
Dołączył: 06 Gru 2006
Posty: 2117
Piwa: 18/9
Skąd: Wieluń
Wysłany: 2009-07-13, 17:07   PRL i numeracja dróg w latach 1952 - 1985


CZĘŚĆ II

PRL i numeracja dróg w latach 1952 - 1985


Sieć dróg głównych (państwowych?) była w całym kraju dużo rzadsza niż obecnie .... na mapach samochodowych z tego okresu jedna droga przebiegająca przez Wieluń jest oznaczona grubą czerwoną linią , opisana jako główna i oznaczona numerem. Była to droga relacji :

Częstochowa - Kłobuck - Krzepice - Rudniki - Wieluń - Walichnowy . (czyli cała obecna DK43 + fragment DK8 na zachód od Wielunia).

Droga Częstochowa - Wieluń - Walichnowy była oznaczona numerem 236 - odległy numer jest mylący bo dróg głównych (państwowych?) jak napisałem było niewiele, i DROGA PAŃSTWOWA 236 była jedną z ważniejszych w Polsce (jedną z kilkudziesięciu).


Dla mnie obowiązująca wówczas numeracja była chaotyczna:
- zaledwie po kilka dróg (na mapie samochodowej) oznaczonych "tym samym formatem", a co za tym idzie brak ciągłości oznaczeń (tak przynajmniej to wygląda na mojej archiwalnej mapce)
- oznaczenia dróg państwowych miały "formaty":
- jedna, dwie lub trzy cyfry
- litera T + jedna lub dwie cyfry
- litera E + jedna lub dwie cyfry

Kilka obecnie bardzo ważnych dróg krajowych - wówczas sklasyfikowano jako drugorzędne, oznaczone na mapach kolorem żółtym bez podania numeru drogi) np:
Wieluń - Piotrków (na mapie żółta bez numeru, późniejsza DK8)
Olesno - Lubliniec - Tarnowskie Góry (na mapie żółta bez numeru, późniejsza DK11)
za drugorzędne zostały również uznane :
Opole - Kluczbork - Wieluń - Złoczew (na mapie żółta bez numeru, późniejsza DK45)
oraz obecne drogi wojewódzkie prowadzące z Wielunia do Działoszyna i do Łasku.


Znalazłem ustawę ale nie mogę odnaleźć załącznika (z Monitora Polskiego) zawierającego wykaz dróg państwowych - może ktoś pomóc.
Dz.U. 1952 nr 6 poz. 39 1985.10.01
Rozporządzenie Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego oraz Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 24 stycznia 1952 r. w sprawie ustalenia sieci dróg państwowych.
http://isap.sejm.gov.pl/D...2410%2401&min=1

101_42981.jpg
Mapa samochodowa z 1970 roku
Plik ściągnięto 2335 raz(y) 184,52 KB

6.JPG
załącznik 1952
Plik ściągnięto 437 raz(y) 50,89 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
   
Stefan 
Moderator


Pomógł: 55 razy
Dołączył: 06 Gru 2006
Posty: 2117
Piwa: 18/9
Skąd: Wieluń
Wysłany: 2009-07-16, 13:56   CZĘŚĆ III - najmniej ciekawa

CZĘŚĆ III

Historyczna numeracja z lat 1985-2000

i bałagan w okresie przejściowym 1998 -2000 (drogi krajowe oznaczane jedno, dwu lub trzycyfrowymi numerami, drogi wojewódzkie trzy lub więcej cyfrowymi)
Cytat:

Drogi główne

Droga nr 8 :Warszawa - Wieluń - Wrocław - Kudowa (w rozporządzeniu z 1998 roku sklasyfikowana jako droga krajowa nr 8)
Droga nr 45: Opole - Wieluń - Złoczew (w rozporządzeniu z 1998 roku sklasyfikowana jako droga krajowa nr 45 )

Cytat:

Drogi drugorzędne dopuszczone do ruchu ciężkiego

Droga nr 489: Częstochowa - Krzepice - Wieluń (w rozporządzeniu z 1998 roku sklasyfikowana jako droga krajowa nr 489 )


Cytat:
Drogi drugorzędne nie dopuszczone do ruchu ciężkiego

Droga nr 486: Radomsko - Działoszyn - Wieluń (w rozporządzeniu z 1998 roku sklasyfikowana : na odcinku Radomsko - Działoszyn jako droga krajowa nr 486 - a na odcinku Wieluń - Działoszyn jako droga wojewódzka nr 486 )

Droga nr 488: Praszka - Rudniki (Wieluńskie) (w rozporządzeniu z 1998 roku sklasyfikowana jako droga krajowa nr 488)

Droga nr 490: Działoszyn - Jaworzno (Wieluńskie) (w rozporządzeniu z 1998 roku sklasyfikowana jako droga krajowa nr 490)

Droga nr 491: Działoszyn - Częstochowa (w rozporządzeniu z 1998 roku sklasyfikowana jako droga wojewódzka nr 491)

Droga nr 481: Wieluń - Widawa - Łask (w rozporządzeniu z 1998 roku sklasyfikowana jako droga wojewódzka nr 481)


Cytat:
Ciekawostki : Drogi główne - nieco dalej

Droga nr 43: Bytom - Tarnowskie Góry - Lubliniec - Kluczbork - Kępno - Ostrów Wkp - (Poznań) (w rozporządzeniu z 1998 roku sklasyfikowana jako droga krajowa nr 43)



Cytat:
Ciekawostki : Drogi wojewódzkie

Do 1998 roku większość obecnych dróg powiatowych, miała status dróg wojewódzkich - i czterocyfrowe oznaczenie. W atlasach i na mapach owe drogi (dziś powiatowe) nie miały podawanego numeru, a oznaczane były jako lokalne. Do 1998 roku status drogi wojewódzkiej miała np ulica POW w Wieluniu ...


Obraz 034B.JPG
wieluńska strona z atlasu z roku 1997.
Plik ściągnięto 463 raz(y) 218,17 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
   
Stefan 
Moderator


Pomógł: 55 razy
Dołączył: 06 Gru 2006
Posty: 2117
Piwa: 18/9
Skąd: Wieluń
Wysłany: 2009-07-19, 15:58   

W następnych postach cofnę się w czasie, ale tym chcę zamknąć kwestię numeracji głównych dróg w Polsce (II RP, PRL, III RP).

Część IV - po roku 2000:

Zmiany:

pojawia się droga krajowa nr 43 Wieluń - Częstochowa ( do roku 2000 była to droga krajowa nr 489)

drogę krajową nr 8 wydłużono o odcinek z Warszawy do granicy wschodniej w Budzisku (głównie o fragmenty starej drogi nr 18 i 19) - czyli w naszym regionie bez zmian :)

drogę krajową nr 45 wydłużono o odcinek z Opola poprzez Racibórz do granicy południowej w Chałupkach (prawie - kilka km przed granicą łączy się z inną krajówką - (głównie o fragmenty starej drogi nr 49 i 918) - czyli w naszym regionie bez zmian :)

pojawiła się droga krajowa numer 42 o przebiegu: okolice Starachowic - Radomsko - Działoszyn - Rudniki - Praszka - Kluczbork - okolice Namysłowa (złożona m.in. z byłych dróg 488 , 490 i fragmentu 486)

Drogę nr 486 Wieluń - Radomsko skrócono do odcinka Wieluń - Działoszyn (droga wojewódzka)

Droga Wojewódzka nr 481
- bez zmian (j.w. - poprzedni post)

Dalej (poza regionem, ale z pewnych względów ... ) :
Starej drodze krajowej nr 43 Bytom - Tarnowskie Góry - Lubliniec - Kluczbork - Kępno - Ostrów Wkp - (Poznań) nadano nr 11 (Droga krajowa nr 11) i wydłużono ją do Kołobrzegu (m.in o stare drogi nr 42 i nr ... 11).

Ciekawostki:
Do chwili obecnej żadnej drodze (wojewódzkiej) w Polsce nie nadano nr 489 (dawny numer obecnej drogi krajowej 43)

Obraz 111.jpg
fragment aktualnej mapy samochodowej
Plik ściągnięto 474 raz(y) 115,39 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
   
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Acid v 0.4 modified by Nasedo.


Wieluń Forum dyskusyjne
Kontakt z Administracją Forum | Kontakt z właścicielem domeny
Stomatolog Wieluń Sprawdzenie przebiegu BMW | Iris Trade Łódź Montaż instalacji gazowych | Skracanie linków | Klinika BMW | Notariusz Włochy BMW SPRAWDZENIE PRZEBIEGU,HISTORIA SERWISOWA BMW