Skonstruował traktor napędzany samogonem
PAP 13:45
Ukraińcy nie muszą już obawiać się podwyżek cen paliw. Pomysłowy rolnik spod Kijowa skonstruował ciągnik napędzany benzyną i alkoholem - poinformowała ukraińska telewizja "1+1".
Zwykła wódka tu nie wystarczy, mój ciągnik potrzebuje czegoś mocniejszego - powiedział domorosły konstruktor Dmytro Suchecki, demonstrując swe osiągnięcie.
Rolnik wyjaśnił, że w wódce kupowanej w sklepach jest za dużo wody. Ciągnik jeździ więc na "perwaku" - mocnym samogonie z pierwszego pędzenia.
Suchecki przyznaje, że do poszukiwań alternatywnych źródeł napędu zmusiły go rosnące ceny paliw. I choć dziś jego traktor jeździ głównie na benzynie, świadomość bycia niezależnym od dostaw tego paliwa pozwala mu spokojnie spać.
Suchecki nie ujawnia, jakie przeróbki zastosował, by ciągnik mógł jeździć na alkoholu. Narzeka tylko, że pojazd spala więcej paliwa, gdy napędzany jest bimbrem, niż wówczas, gdy w baku jest benzyna.
Sam ciągnik również jest autorskim dziełem rolnika. Powstał z elementów znalezionych na złomie. Silnik pochodzi z radzieckiego samochodu osobowego Pobieda, a karoseria została wykonana ze starych lodówek. (js)
Pomógł: 46 razy Wiek: 44 Dołączył: 02 Sie 2006 Posty: 3905 Piwa: 79/18 Skąd: Wieluń
Wysłany: 2007-09-24, 19:20
Ale to nie jest wynalazek ukraiński. W Brazylii, po szoku naftowym w latach 70-tych zaczęto intensywnie pracować nad technologią wykorzystania alkoholu z trzciny cukrowej na potrzeby motoryzacji. Udało się to doskonale. Do tego stopnia, że w latach 80 ok 95% sprzedawanych w Brazylii samochodów jeździło na etanol. Potem w związku ze spadkiem cen ropy i wzrostem cen cukru na rynkach światowych okazało się że bardziej opłacalna dla użytkownika jest jazda na benzynie tradycyjnej. Ale producenci samochodów stanęli na wysokości zadania i stworzyli silniki mogące pracować na jednym lub drugim paliwie. Na stacji w Brazylii można zatankować alcool, benzynę tradycyjną lub mix. Kierowca na stacji decyduje na jakim paliwie będzie jeździć.
Co ważne - Brazylia, która jeszcze 30 lat temu importowała ok 90 % swoich paliw w tej chwili jest prawie samowystarczalna.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum