Wysłany: 2009-07-12, 22:31 Najważniejsze drogi w okolicy Wielunia w ujęciu historycznym
Zgromadziłem trochę materiałów na ten temat ale kompletu nie mam .....
Zaczynam od międzywojnia ... i ustawy z dnia 10 grudnia 1920 r. o budowie i utrzymaniu dróg publicznych w Rzeczypospolitej Polskiej.
Ustawa wprowadza podział dróg na drogi państwowe (odpowiednik obecnych krajówek), drogi wojewódzkie, d. powiatowe i d. gminne.
Ustawa wymienia dwie drogi państwowe wiodące przez Wieluń .... pozycje nr 20 i 20A.
Pozycje dotyczące Wielunia:
Cytat:
No drogi 20 - (Wrocław) Syców - Wieluń - Piotrków - Ruda Maleniecka - Bzin - Ożarów - Kraśnik - Zamość - Hrubieszów - Uściług (na Łuck i Korzec) - łączna długość : 531 km
No drogi 20A Częstochowa - Wieluń - Sieradz - łączna długość : 110 km
Z dróg krajowych (państwowych) przejdźmy na temat projektowanych ... AUTOSTRAD
Interesuje nas pozycja 16 (A16?) z wykazu projektowanych autostrad (pochodzącego z 1939 roku), czyli jedyna AUTOSTRADA z przebiegiem "przez" Wieluń. Autostrada miała mieć przebieg Częstochowa - Krzepice - Wieluń - (Lututów) - Kalisz - Poznań - Bydgoszcz
Cytat:
WYKAZ DRÓG SAMOCHODOWYCH (AUTOSTRAD) PROJEKTOWANYCH W POLSCE
Drogi samochodowe I-ej kolejności:
1) Warszawa–Łódź.................................................................................. 100 km
2) Warszawa–Poznań, granica państwa (Berlin).................................... 350 ,,
3) Okrężna naokoło Warszawy................................................................ 130 ,,
4) Okrężna naokoło Poznania..................................................................... 80 ,,
5) Gdynia–Bydgoszcz–Łódź–Katowice................................................... 500 ,,
6) Okrężna naokoło Łodzi........................................................................... 90 ,,
7) Bytów–Granica obszaru w m. Gdańska................................................ 50 ,,
8.) Katowice–Kraków–Lwów................................................................... 375 ,,
9) Warszawa–Lublin–Lwów–Śniatyń[–]Granica Państwa (Bukareszt).. 550 ,,
10) Puławy–Sandomierz–Przemyśl.......................................................... 175 ,,
Razem . . . 2.400 km
Drogi samochodowe II-ej kolejności:
11) Piotrków–Kielce–Sandomierz....................................................... 180 km
12) Warszawa–Kielce–Kraków.......................................................... 180 ,,
13) Łódź–Kalisz, Granica Państwa (Wrocław).................................. 130 ,,
14) Warszawa–Grodno–Wilno–Granica Państwa (Dźwińsk)............ 575 ,,
15) Grodno–Nowogródek – Granica Państwa (Mińsk-Moskwa)........ 190 ,,
16) Bydgoszcz–Poznań–Częstochowa............................................. 350 ,,
17) Katowice–Cieszyn – (Brno)........................................................... 60 ,,
18) Ostrołęka–Gr. Państwa (Królewiec).............................................. 50 ,,
19) Grodno–Gran. Państwa– (Kowno)................................................ 40 ,,
20) Grodno–Brześć–Krasnystaw...................................................... 300 ,,
21) Warszawa–Brześć...................................................................... 170 ,,
Razem . . . 2.295 km
Załączam także fragment przedwojennego atlasu drogowego -
W tym atlasie grubą czerwoną linią oznaczona jest tylko część obecnych dróg krajowych:
cała obecna DK43 Wieluń- Krzepice- Częstochowa
fragment obecnej DK45 (ten na północ od Wielunia) - czyli odcinek Wieluń - Złoczew
fragment obecnej DK8 (na zachód od Wielunia) czyli odcinek Wieluń- Kępno - Syców (Wrocław)
Wysłany: 2009-07-13, 17:07 PRL i numeracja dróg w latach 1952 - 1985
CZĘŚĆ II
PRL i numeracja dróg w latach 1952 - 1985
Sieć dróg głównych (państwowych?) była w całym kraju dużo rzadsza niż obecnie .... na mapach samochodowych z tego okresu jedna droga przebiegająca przez Wieluń jest oznaczona grubą czerwoną linią , opisana jako główna i oznaczona numerem. Była to droga relacji :
Częstochowa - Kłobuck - Krzepice - Rudniki - Wieluń - Walichnowy . (czyli cała obecna DK43 + fragment DK8 na zachód od Wielunia).
Droga Częstochowa - Wieluń - Walichnowy była oznaczona numerem 236 - odległy numer jest mylący bo dróg głównych (państwowych?) jak napisałem było niewiele, i DROGA PAŃSTWOWA 236 była jedną z ważniejszych w Polsce (jedną z kilkudziesięciu).
Dla mnie obowiązująca wówczas numeracja była chaotyczna:
- zaledwie po kilka dróg (na mapie samochodowej) oznaczonych "tym samym formatem", a co za tym idzie brak ciągłości oznaczeń (tak przynajmniej to wygląda na mojej archiwalnej mapce)
- oznaczenia dróg państwowych miały "formaty":
- jedna, dwie lub trzy cyfry
- litera T + jedna lub dwie cyfry
- litera E + jedna lub dwie cyfry
Kilka obecnie bardzo ważnych dróg krajowych - wówczas sklasyfikowano jako drugorzędne, oznaczone na mapach kolorem żółtym bez podania numeru drogi) np:
Wieluń - Piotrków (na mapie żółta bez numeru, późniejsza DK8)
Olesno - Lubliniec - Tarnowskie Góry (na mapie żółta bez numeru, późniejsza DK11)
za drugorzędne zostały również uznane :
Opole - Kluczbork - Wieluń - Złoczew (na mapie żółta bez numeru, późniejsza DK45)
oraz obecne drogi wojewódzkie prowadzące z Wielunia do Działoszyna i do Łasku.
Znalazłem ustawę ale nie mogę odnaleźć załącznika (z Monitora Polskiego) zawierającego wykaz dróg państwowych - może ktoś pomóc.
Dz.U. 1952 nr 6 poz. 39 1985.10.01
Rozporządzenie Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego oraz Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 24 stycznia 1952 r. w sprawie ustalenia sieci dróg państwowych.
http://isap.sejm.gov.pl/D...2410%2401&min=1
Wysłany: 2009-07-16, 13:56 CZĘŚĆ III - najmniej ciekawa
CZĘŚĆ III
Historyczna numeracja z lat 1985-2000 i bałagan w okresie przejściowym 1998 -2000 (drogi krajowe oznaczane jedno, dwu lub trzycyfrowymi numerami, drogi wojewódzkie trzy lub więcej cyfrowymi)
Cytat:
Drogi główne
Droga nr 8 :Warszawa - Wieluń - Wrocław - Kudowa (w rozporządzeniu z 1998 roku sklasyfikowana jako droga krajowa nr 8)
Droga nr 45: Opole - Wieluń - Złoczew (w rozporządzeniu z 1998 roku sklasyfikowana jako droga krajowa nr 45)
Cytat:
Drogi drugorzędne dopuszczone do ruchu ciężkiego
Droga nr 489: Częstochowa - Krzepice - Wieluń (w rozporządzeniu z 1998 roku sklasyfikowana jako droga krajowa nr 489)
Cytat:
Drogi drugorzędne nie dopuszczone do ruchu ciężkiego
Droga nr 486: Radomsko - Działoszyn - Wieluń (w rozporządzeniu z 1998 roku sklasyfikowana : na odcinku Radomsko - Działoszyn jako droga krajowa nr 486 - a na odcinku Wieluń - Działoszyn jako droga wojewódzka nr 486 )
Droga nr 488: Praszka - Rudniki (Wieluńskie) (w rozporządzeniu z 1998 roku sklasyfikowana jako droga krajowa nr 488)
Droga nr 490: Działoszyn - Jaworzno (Wieluńskie) (w rozporządzeniu z 1998 roku sklasyfikowana jako droga krajowa nr 490)
Droga nr 491: Działoszyn - Częstochowa (w rozporządzeniu z 1998 roku sklasyfikowana jako droga wojewódzka nr 491)
Droga nr 481: Wieluń - Widawa - Łask (w rozporządzeniu z 1998 roku sklasyfikowana jako droga wojewódzka nr 481)
Cytat:
Ciekawostki : Drogi główne - nieco dalej
Droga nr 43: Bytom - Tarnowskie Góry - Lubliniec - Kluczbork - Kępno - Ostrów Wkp - (Poznań) (w rozporządzeniu z 1998 roku sklasyfikowana jako droga krajowa nr 43)
Cytat:
Ciekawostki : Drogi wojewódzkie
Do 1998 roku większość obecnych dróg powiatowych, miała status dróg wojewódzkich - i czterocyfrowe oznaczenie. W atlasach i na mapach owe drogi (dziś powiatowe) nie miały podawanego numeru, a oznaczane były jako lokalne. Do 1998 roku status drogi wojewódzkiej miała np ulica POW w Wieluniu ...
Obraz 034B.JPG wieluńska strona z atlasu z roku 1997.
W następnych postach cofnę się w czasie, ale tym chcę zamknąć kwestię numeracji głównych dróg w Polsce (II RP, PRL, III RP).
Część IV - po roku 2000:
Zmiany:
pojawia się droga krajowa nr 43 Wieluń - Częstochowa ( do roku 2000 była to droga krajowa nr 489)
drogę krajową nr 8 wydłużono o odcinek z Warszawy do granicy wschodniej w Budzisku (głównie o fragmenty starej drogi nr 18 i 19) - czyli w naszym regionie bez zmian
drogę krajową nr 45 wydłużono o odcinek z Opola poprzez Racibórz do granicy południowej w Chałupkach (prawie - kilka km przed granicą łączy się z inną krajówką - (głównie o fragmenty starej drogi nr 49 i 918) - czyli w naszym regionie bez zmian
pojawiła się droga krajowa numer 42 o przebiegu: okolice Starachowic - Radomsko - Działoszyn - Rudniki - Praszka - Kluczbork - okolice Namysłowa (złożona m.in. z byłych dróg 488 , 490 i fragmentu 486)
Drogę nr 486 Wieluń - Radomsko skrócono do odcinka Wieluń - Działoszyn (droga wojewódzka)
Droga Wojewódzka nr 481 - bez zmian (j.w. - poprzedni post)
Dalej (poza regionem, ale z pewnych względów ... ) :
Starej drodze krajowej nr 43 Bytom - Tarnowskie Góry - Lubliniec - Kluczbork - Kępno - Ostrów Wkp - (Poznań) nadano nr 11 (Droga krajowa nr 11) i wydłużono ją do Kołobrzegu (m.in o stare drogi nr 42 i nr ... 11).
Ciekawostki:
Do chwili obecnej żadnej drodze (wojewódzkiej) w Polsce nie nadano nr 489 (dawny numer obecnej drogi krajowej 43)
Obraz 111.jpg fragment aktualnej mapy samochodowej
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum