Pomógł: 42 razy Wiek: 58 Dołączył: 04 Mar 2006 Posty: 4309 Piwa: 76/53 Skąd: wieluń
Wysłany: 2014-05-11, 11:02
Spooky napisał/a:
Co do nowych rozkładów jazdy - moim zdaniem dobry przykład na to, jak popsuć coś, co działa w miarę dobrze. Nieczytelne, trudne do zrozumienia, utrudniające życie pasażerom. Zamiast uproszczenia, jest utrudnienie.
Zgadzam się. Brak linii np. A, B, C, do tego połączenie w jedną całość dni roboczych z tymi świątecznymi, skutecznie wprowadza ów galimatias
_________________ Im dłużej poznaję ludzi, tym bardziej kocham zwierzęta.
Pomógł: 53 razy Dołączył: 26 Sie 2006 Posty: 3747 Piwa: 39/17 Skąd: z Wielunia
Wysłany: 2014-05-24, 22:39
Nadeszła zapowiadana już jakiś czas temu nowinka techniczna w komunikacji miejskiej. Aplikacja LiveBus na telefon (tablet) z systemem Android dzięki której dowiemy się kiedy odjedzie (lub odjechał) nam autobus.
____
Jeszcze nie miałem możliwości skorzystania z tej aplikacji. Jak to wygląda w praktyce?
źródło - PKS Wieluń.jpg
Plik ściągnięto 30791 raz(y) 12,89 KB
źródło - PKS Wieluń 2.jpg
Plik ściągnięto 30791 raz(y) 9,17 KB
źródło - PKS Wieluń 3.jpg
Plik ściągnięto 30791 raz(y) 4,08 KB
_________________ "Przed skorzystaniem z forum zapoznaj się z treścią regulaminu dołączonego do niego bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą gdyż każdy post niewłaściwie napisany lub zrozumiany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu."
Pomógł: 53 razy Dołączył: 26 Sie 2006 Posty: 3747 Piwa: 39/17 Skąd: z Wielunia
Wysłany: 2014-06-03, 22:54
Korzystał już ktoś z aplikacji? Jak to się sprawdza?
_____
Tańsze bilety, droższe parkowanie
Bilety wieluńskiej komunikacji miejskiej znacznie staniały. Niebawem blisko dwukrotnie wzrosną natomiast stawki opłat za parkowanie w centrum miasta. Ma to zachęcić mieszkańców do przesiadki na stosunkowo rozbudowaną sieć transportu publicznego obsługiwanego małymi autobusami.
W kwietniu opłaty za korzystanie z wieluńskiego transportu publicznego spadły o ponad 25 procent. Za jeden przejazd w granicach miasta płaci się teraz 1,50 zł zamiast 2,10 zł. O jedną czwartą mniej trzeba zapłacić też za przejazd liniami miejskimi wychodzącymi poza granice Wielunia – nowa cena biletu to 1,80 zł (dawniej 2,40 zł).
Są też bilety ulgowe, choć zniżka nie ma standardowego wymiaru 50 proc. – kosztują odpowiednio 80 gr i 1 zł. Wyższe niż połowa ulgi obowiązują natomiast dla uczniów kupujących bilety miesięczne. Te kosztują 20 zł za bilet na jedną linię i 40 zł za przesiadkowy przy stawkach 50 i 80 zł dla pozostałych podróżnych.
Tanieje przejazd, drożeje postój
Obniżka nie kończy jednak zmian opłat pobieranych przez gminę Wieluń. Niemal równolegle z korektą cen przejazdów – w lipcu – wprowadzona ma zostać znaczna podwyżka cen parkowania w centrum dwudziestopięciotysięcznego miasta na południowym zachodzie regionu łódzkiego. Niemal dwukrotnie wzrosną opłaty za postój od 30 minut do godziny (do 2 zł) i ponad godzinę, o 50 procent zdrożeje też karnet miesięczny (do 150 zł).
Zmieniona zostanie też organizacja strefy poza kilkoma ulicami ścisłego centrum – wyznaczona zostanie tam podstrefa oznaczona symbolem B, w której opłaty pozostaną na dotychczasowym poziomie. Do tego obszaru włączone zostały dwie ulice, na których parking był do tej pory darmowy. Jedyną dobrą dla kierowców informacją jest skrócenie okresu pobierania opłat o jeden dzień tygodniowo – o sobotę. Zmiany te mają zachęcać do wyboru autobusów transportu zbiorowego (dobrze wpisuje się w to decyzja o zniesieniu opłat parkingowych w soboty, kiedy komunikacja miejska funkcjonuje w o wiele mniejszym zakresie niż w dni powszednie).
Spora sieć, niskie częstotliwości
Wieluń ma, jak na rozmiar miasta, bardzo dobrze rozwiniętą sieć ośmiu linii komunikacji miejskiej, z czego aż sześć dociera do graniczących z siedzibą gminy wsi. Połączenia na większości tras realizowane są kilka razy dziennie, mają bowiem charakter podmiejskich kursów szkolno-pracowniczych. Na najważniejszych trasach częstotliwość w dni robocze przekracza godzinę. W soboty i w niedziele realizowany jest niewielki procent połączeń.
Na zlecenie gminy Wieluń przewozy realizuje miejscowe przedsiębiorstwo PKS, które po raz kolejny wygrało ogłoszony w 2011 przetarg na obsługę tras do końca przyszłego roku. To PKS jest także emitentem biletów, choć wysokość opłat regulują uchwały rady gminy. Bilety jednorazowe kupuje się bezpośrednio u kierowcy i wydawane są z elektronicznej bileterki, tak jak na wszystkich kursach PKS niezlecanych przez miasto.
Autobusy są miejskie także ze względu na właściciela
Co ciekawe, przewoźnik korzysta nie tylko z własnego taboru autobusowego, ale też z pięciu pojazdów należących do samorządu, które są użyczane zwycięzcy przetargu. Po prowadzonej w latach 2004-2012 intensywnej wymianie taboru kupowanego zarówno przez gminę, jak i PKS, wszystkie kursy realizowane są autobusami o długości ok. 7 m. Każdy przejechany przez nie wozokilometr kosztuje gminę 3,32 zł. Roczna dotacja do transportu zbiorowego wynosi ok. 1 mln 200 tys. zł.
Info: www.transport-publiczny.pl
_________________ "Przed skorzystaniem z forum zapoznaj się z treścią regulaminu dołączonego do niego bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą gdyż każdy post niewłaściwie napisany lub zrozumiany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu."
Pomógł: 53 razy Dołączył: 26 Sie 2006 Posty: 3747 Piwa: 39/17 Skąd: z Wielunia
Wysłany: 2014-06-13, 18:24
wielun.naszemiasto.pl napisał/a:
Uchwałę w sprawie ustalenia nowych cen biletów komunikacji miejskiej w Wieluniu radni przyjęli 11 lutego. Jak poinformowała nas Katarzyna Trzcina z Urzędu Miejskiego, nowe stawki zaczną obowiązywać dopiero z początkiem kwietnia.
Dzisiaj jechałem autobusem komunikacji miejskiej. Sporym zdziwieniem było dla mnie, że wewnątrz autobusu znajdują się stare cenniki, pomimo, że nowa tabela opłat obowiązuje od 1 kwietnia. O aplikacji na telefon też nigdzie się nie dowiemy. Na próżno można szukać informacji na przystanku i w autobusie. W sumie jedyna informacja o tym jest tylko na stronie PKSu.
_________________ "Przed skorzystaniem z forum zapoznaj się z treścią regulaminu dołączonego do niego bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą gdyż każdy post niewłaściwie napisany lub zrozumiany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu."
Pomógł: 53 razy Dołączył: 26 Sie 2006 Posty: 3747 Piwa: 39/17 Skąd: z Wielunia
Wysłany: 2014-07-24, 07:24
Mija 4 miesiąc od zmiany cennika, który wszedł od 1 kwietnia, a zmiana została uchwalona 11 lutego. W autobusach komunikacji miejskiej nadal można znaleźć stary cennik. Gdyby ktoś szukał aktualnej wersji to również nie znajdzie jej na stronie PKS-u, dlatego wstawię tutaj cennik przewozu w komunikacji miejskiej.
3.jpg
Plik ściągnięto 115 raz(y) 213,25 KB
_________________ "Przed skorzystaniem z forum zapoznaj się z treścią regulaminu dołączonego do niego bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą gdyż każdy post niewłaściwie napisany lub zrozumiany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu."
Obniżka cen biletów nie zwiększyła zainteresowania komunikacją miejską - mówią kierowcy autobusów.
Pasażerowie korzystający z komunikacji miejskiej od kwietnia płacą mniej za bilety, a część mieszkańców może korzystać z bezpłatnych przejazdów. Obniżkami ratusz chciał zachęcić mieszkańców do częstszego podróżowania autobusami. Dodatkowym bodźcem miał być dwukrotny wzrost stawek opłat za postój w ścisłym centrum miasta oraz poszerzenie strefy płatnego parkowania. W ślad za obniżką cen biletów nie poszły jednak inne działania, przez co trudno oczekiwać, że transport publiczny stanie się realną alternatywą dla samochodów.
Po zmianach wprowadzonych przez radę miejską przejazd w granicach administracyjnych Wielunia kosztuje 1,50zł, zamiast 2,10zł. O jedną czwartą staniały bilety na przejazd poza granice miasta - nowa cena to 1,80zł. Za bilety ulgowe trzeba zapłacić obecnie 80 groszy w granicach miasta oraz złotówkę, wyjeżdżając poza Wieluń.
- W wyniku przeprowadzonej analizy ilości osób korzystających z komunikacji miejskiej, konieczne stało się podjęcie kroków, mających na celu zwiększenie zainteresowania autobusami. Zdecydowano o obniżce cen biletów. Skutkiem dalekosiężnym miało być zwiększenie ilości miejsc parkingowych w mieście, dzięki zamianie własnego samochodu na komunikację miejską - wyjaśnia Hanna Białek-Żóraw z Urzędu Miejskiego.
Obniżki to nie wszystko, wprowadzono też dodatkowe ulgi. Bezpłatne przejazdy przysługują posiadaczom karty rodziny 3+, a ulgowe seniorom legitymującym się kartą 65+.
Warto wspomnieć, że na mocy uchwały osoby powyżej 70. roku życia mogą podróżować komunikacją miejską za darmo.
Od wprowadzenia nowych cen biletów minęło prawie pięć miesięcy. Czy w tym czasie zaobserwowano wzrost zainteresowania autobusami? W ocenie kierowców, nic się nie zmieniło.
- Pasażerów jest tyle samo. Obniżenie cen nie dało żadnych efektów - kwituje jeden z kierowców z długoletnim stażem.
- Pod względem frekwencji nic się nie zmieniło. Jedynie utarg w kasie jest mniejszy - potwierdza inny.
Frekwencję w autobusach chcieliśmy zobrazować stosownymi danymi, jednak w magistracie usłyszeliśmy, że jest za wcześnie na dokonanie pełnej oceny sytuacji. Ma na to wpływ fakt, że zrezygnowano z biletów za 20 groszy, których sprzedawano rocznie prawie 10 tysięcy. W związku z wprowadzeniem przejazdów bezpłatnych, odnotowano niewielki spadek ogólnej ilości sprzedawanych biletów.
-Nie znaczy to jednak, że spadło zainteresowanie komunikacją miejską - zaznacza Hanna Białek-Żóraw z wieluńskiego ratusza. - W celu sprawdzenia rzeczywistej liczby osób korzystających z autobusów niezbędne jest powtórzenie badania, jakie przeprowadzono pod koniec ubiegłego roku, a mianowicie liczenie liczby osób w poszczególnych autobusach i kursach. Wtedy możliwa będzie odpowiedź na pytanie, czy zwiększyło się zainteresowanie wielunian komunikacją miejską, wyciągnięcie wniosków i planowanie kolejnych działań.
Wydaje się jednak, że sama obniżka cen biletów to za mało, aby poważnie myśleć o większej frekwencji w autobusach. W Wieluniu wciąż brakuje, znanych w innych miastach, akcji promujących korzystanie z publicznego transportu - takich choćby jak darmowe przejazdy przez jeden dzień dla właścicieli samochodów osobowych, czy uruchamianie dodatkowych kursów podczas ważnych miejskich imprez i uroczystości. Zresztą nawet obniżce cen biletów nie towarzyszyła żadna poważniejsza kampania informacyjna.
Poza tym pasażerowie od dawna skarżą się na niepunktualność autobusów oraz niską częstotliwość kursów. Nikogo już nie dziwią nawet 20-minutowe opóźnienia w godzinach szczytu, a także odjazdy kilka minut przed czasem w porze wieczorowej, gdy na ulicach nie ma już korków, a pasażerów jest znacznie mniej. Wielunianie żalą się, że nie dość, iż kierowcy jeżdżą wedle uznania, to jeszcze nie grzeszą kulturą osobistą. Jakby tego było mało, na niektórych przystankach nie dowiemy się nawet, o której godzinie powinien odjechać autobus. Od czytelników docierają do nas sygnały o zniszczonych lub zupełnie nieczytelnych tabliczkach z rozkładem jazdy. Co gorsza, są również przystanki (ul. Krakowskie Przedmieście), na których takich rozkładów w ogóle nie ma.
- Godziny odjazdów spisałam sobie na karteczce, którą trzymam zawsze w portfelu. Tylko dzięki temu wiem, kiedy odjeżdża mój autobus - mówi pani Barbara, która często korzysta z popularnego przystanku przy skrzyżowaniu ulic 18 stycznia i Sadowej.
Pozytywem jest udostępnienie pasażerom przez wieluński PKS aplikacji LiveBus, którą można zainstalować np. na smartfonie z systemem Android. Można dzięki niej na bieżąco sprawdzać rozkład jazdy, ale również aktualne opóźnienie lub przyspieszenie poszczególnych kursów względem planu. Aplikację można pobrać ze strony pks-wielun.pl
Źródło
Problemem jest mało konkurencyjny czas podróży w stosunku do dojścia pieszo lub dojechania rowem. Sporą część przejazdu zajmuje postój na przystanku połączony z drukowaniem paragonów/biletów. Jedynym sposobem na zwiększenie frekwencji jest zrobienie komunikacji darmową i zmiana co niektórych tras (rozwiązanie zastosowane w kilku podobnej wielkości miastach).
Funkcjonowanie odpłatnej komunikacji miejskiej w obecnych czasach i tej wielkości mieście to pomyłka (powinna być bezpłatna lub ulec likwidacji)
Jako pasażer mogę natomiast powiedzieć, że według mnie nie jest problem czas przejazdu ani nawet bilety. Problemem jest mała częstotliwość połączeń wynosząca czasem nawet ponad godzinę! To stanowczo za dużo. Nie wspomnę że spod dworca kolejowego często autobusy linii A i C odjeżdżają o tej samej godzinie co też przekłada się na słabą frekwencję. albo bywa i praktycznie nawet zerową w którymś z tych autobusów.
Pomógł: 18 razy Wiek: 33 Dołączył: 25 Maj 2007 Posty: 1578 Otrzymał 8 piw(a) Skąd: Wieluń
Wysłany: 2014-09-04, 20:02
Zdecydowanie potrzebne jest stworzenie od nowa rozkładu jazdy i przestrzeganie go. Oprócz tego sporo mniej znaczących szczegółów, ale mających wpływ na postrzeganie komunikacji miejskiej. No i tak jak pisałem w artykule, brakuje akcji promocyjnych i specjalnych kursów podczas miejskich imprez.
Postój na przystankach związany ze sprzedażą biletów? Wystarczy wprowadzić bilety kupowane w kioskach i kasowane w kasownikach, tak jak wszędzie. Ci mniej towarzyscy kierowcy pewnie też by się z tego rozwiązania ucieszyli, bo mogliby się skupić tylko na kierowaniu pojazdem.
_________________ I'd agree with you, but then we'd both be wrong
Pomógł: 46 razy Wiek: 44 Dołączył: 02 Sie 2006 Posty: 3905 Piwa: 79/18 Skąd: Wieluń
Wysłany: 2014-09-04, 20:30
Spooky, kupowane gdzie? W kioskach?:-) jest jeszcze jakiś w Wieluniu? wiem, wiem. .. można też w sklepach. .. pamiętaj jednak ze sklepy za darmo tego nie zrobią.
A czy w Wieluniu można kupić bilet miesięczny? Na jedną albo na więcej linii?
_________________ Ludzie dzielą się na tych, którzy lubią koty i na pokrzywdzonych przez los...
Pomógł: 18 razy Wiek: 33 Dołączył: 25 Maj 2007 Posty: 1578 Otrzymał 8 piw(a) Skąd: Wieluń
Wysłany: 2014-09-04, 20:48
Marże na biletach nie są duże. Jasne, że wyjdzie finansowo trochę mniej korzystnie dla miasta, ale za to nie będzie kolejek do kierowcy, zatrzymujących autobus na przystanku nawet na kilka minut.
Co do biletów miesięcznych - podobno są. Można znaleźć takie pozycje w cenniku usług. Według cennika dostępne są bilety na jedną linię oraz nieco droższe "przesiadkowe". Ale gdzie to kupić i jak to wygląda - takie informacje już ciężko gdziekolwiek znaleźć. Domyślam się, że kupuje się je pewnie na dworcu autobusowym, ale to tylko moje przypuszczenia, oficjalnych informacji na ten temat nie znalazłem.
_________________ I'd agree with you, but then we'd both be wrong
Pomógł: 46 razy Wiek: 44 Dołączył: 02 Sie 2006 Posty: 3905 Piwa: 79/18 Skąd: Wieluń
Wysłany: 2014-09-04, 20:58
Marza to ok 5-7 proc. Jest rzeczywiście bardzo mała. Ale z tego samego powodu sklepikarze nie są szczególnie zainteresowani sprzedażą biletów. Tym bardziej ze zazwyczaj muszą kupować je za gotówkę.
Zresztą wydaje mi się ze głównym celem sprzedaży biletów przez kierowców jest kontrola. W przypadku kasownikow pojawia się potrzeba oddzielnej kontroli biletów.
_________________ Ludzie dzielą się na tych, którzy lubią koty i na pokrzywdzonych przez los...
Pomógł: 18 razy Wiek: 33 Dołączył: 25 Maj 2007 Posty: 1578 Otrzymał 8 piw(a) Skąd: Wieluń
Wysłany: 2014-09-04, 21:02
Wielu sklepikarzy może być zainteresowanych sprzedażą biletów choćby dlatego, że osoby przychodzące po bilet mogą przy okazji skusić się na jakiś inny zakup.
Podobno i tak da się spotkać kontrolerów biletów w wieluńskich autobusach. Mnie się nie udało, ale też ostatnimi czasy bardzo rzadko korzystam z komunikacji miejskiej. Może ktoś z forumowiczów miał więcej szczęścia?
_________________ I'd agree with you, but then we'd both be wrong
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum