Pomógł: 17 razy Dołączył: 08 Mar 2006 Posty: 1805 Skąd: okalew/wrocław
Wysłany: 2007-03-13, 11:33 BMW
BMW
"Freude am Fahren";, czyli "radość z jazdy"; tak brzmi firmowe motto BMW. Gdyby niemiecka marka chciała reklamować się takim sloganem niecałe sto lat temu, brzmiałby on raczej: "radość z lotu". Początkowo bowiem zajmowała się produkcją samolotów.
W 1913 roku Karl Friedrich Rapp założył firmę Rapp Motorenwerke AG. Trzy lata później przedsiębiorstwo przejął Gustav Otto, producent aeroplanów oraz silników lotniczych i zmienił jego nazwę na Bayerische Flugzeugwerke AG, czyli Bawarskie Zakłady Lotnicze. W 1917 roku firmę przekształcono w spółkę akcyjną Bayerische Motoren Werke GmbH, a kilka miesięcy później dołączył do niej Austriak Franz Josef Popp. To on nadal jej nazwę BMW, która obowiązuje do dziś. Z tamtego okresu pochodzi również obecne logo marki - kręcące się śmigło samolotu na niebieskim tle symbolizującym niebo. Barwy te znajdują się również na fladze Bawarii, w której od początku mieści się siedziba BMW.
Po pierwszej wojnie światowej produkcja samolotów została w Niemczech zabroniona na mocy Traktatu Wersalskiego. Otto zamknął zakłady lotnicze i przerzucił się na wytwarzanie podzespołów do lokomotyw. W 1919 roku w BMW powstaje również pierwszy projekt motocyklowego silnika. Cztery lata później gotowy jest już cały pojazd na dwóch kółkach, model R32.
W roku 1928 BMW kupuje markę Dixi produkującą samochody na licencji brytyjskiego Austina Seven, a w roku 1933 powstają pierwsze auta według autorskich projektów niemieckich inżynierów; I6, 327, 328 i 335. W czasie drugiej wojny światowej w fabryce bawarskiej firmy znów wytwarzane są silniki lotnicze, a także motocykle; wszystko na potrzeby armii III Rzeszy.
Sytuacja BMW po zakończeniu wojny była fatalna; bombardowania niemal doszczętnie zniszczyły zakłady w Monachium. Stanąć na nogi firmie pomogło pozwolenie na przeprowadzanie napraw pojazdów amerykańskiego wojska w mieście Allach. W kolejnych latach wytwarzała ona również części do maszyn rolniczych i rowery, a w roku 1948 wznowiła produkcję motocykli.
Na początku lat pięćdziesiątych w BMW powstają pierwsze powojenne samochody; modele 501 i 502. W roku 1955 z fabryki w Monachium wyjeżdża Isetta, maleńkie auto na trzech kołach, którego zaskakująco dobre wyniki sprzedaży uratowały kondycję finansową niemieckiej marki. Komercyjnego sukcesu Isetty nie powtórzył na przykład model 507 zaprezentowany w roku 1956.
Roadster uznawany za motoryzacyjne dzieło sztuki okazał się niewypałem z ekonomicznego punktu widzenia. W 1961 roku marka przedstawiła model 1500, który zapoczątkował jej nową erę ugruntowaną później przez takie auta, jak 2000 CS, czy serie New Sixes i New Class. Te ostatnie stworzyły podwaliny pod obecne nazewnictwo modeli BMW. New Sixes to przodek dzisiejszej serii 3, a New Class; serii 7.
Na początku lat dziewięćdziesiątych firma rozpoczęła współpracę z Rolls-Roycem, który stał się jej własnością w roku 1998. Wcześniej BMW walczyło o brytyjską markę z Volkswagenem. Dopiero w 2003 roku Bawarczycy nabyli prawa do wzoru charakterystycznej osłony chłodnicy zwieńczonej figurką; Ducha Ekstazy oraz logo RR. Obecnie do BMW należy również Mini. Firma posiada też prawa do Triumpha wycofanego z rynku w 1984 roku.
W latach 1994-2000 do BMW należeli także Rover i Land Rover. Pierwsza z marek została sprzedana brytyjskiemu konsorcjum Phoenix Venture Holdings. Land Rover trafił natomiast do koncernu Ford. Od 2005 roku BMW jest właścicielem teamu Formuły 1 BMW-Sauber F1, w którym kierowcą jest pierwszy Polak na torach wyścigowej ekstraklasy, Robert Kubica. Oprócz samochodów niemieckiej marki, sukcesy sportowe odnoszą również motocykle. Maszyny BMW sześciokrotnie wygrywały Rajd Dakar.
Poza zakładami w Niemczech, auta BMW produkowane są w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Republice Południowej Afryki i Chinach. Kolejne fabryki mają powstać w Grecji lub na Cyprze (planowane otwarcie rok 2009) i w Indiach (otwarcie w 2007 roku).
Poprawna wymowa nazwy marki w języku niemieckim to be em we. Co ciekawe, BMW to również nazwa drinka popularnego w Wielkiej Brytanii, w skład którego wchodzą Baileys, Malibu i Whisky.
Motocykle.jpg Premiera pierwszego motocykla marki BMW. Model R 32 zaprezentowany w Berlinie w 1923 roku wzbudził ogromną sensację.
Plik ściągnięto 51 raz(y) 123,77 KB
pierwsze BMW.jpg Pierwszy samochód BMW 3/15 PS, model produkowany wcześniej przez firmę Dixi, którą niemiecka marka przejęła w 1928 roku.
Plik ściągnięto 44 raz(y) 123,65 KB
BMW 501.jpg BMW 501, podobnie, jak jego następca, model 502 nazywany był "barokowym aniołem". Doceniono go jednak dopiero po latach.
Plik ściągnięto 47 raz(y) 122,04 KB
BMW 1500.jpg Dynamiczny 1500 zaprezentowany w 1963 roku okazał się wielkim sukcesem. Nie inaczej było w przypadku jego następcy, modelu 1800 (na zdjęciu).
Plik ściągnięto 43 raz(y) 137,03 KB
BMW 2500.jpg W 1968 roku niemiecka marka zaprezentowała modele 2500 (na zdjęciu) i 2800, przodków dzisiejszej serii 3.
Plik ściągnięto 42 raz(y) 50,98 KB
BMW 5.jpg Pierwszy model produkowanej do dziś serii 5 pojawił się na rynku w 1972 roku.
Plik ściągnięto 49 raz(y) 130,59 KB
BMW 2002 turbo.jpg BMW 2002 turbo - pierwszy seryjnie produkowany samochód w Europie, który wyposażono w turbosprężarkę.
Plik ściągnięto 47 raz(y) 169,38 KB
BMW 3.jpg Produkowana od 1975 seria 3 - gigantyczny sukces BMW. Przez ponad 30 lat modele tej serii znalazły ponad 7 milionów nabywców.
Plik ściągnięto 47 raz(y) 138,22 KB
BMW 6.jpg Kolejny rozdział w dziejach sukcesu niemieckiej marki - ekskluzywna seria 6. To najdłużej (13 lat) produkowany model w historii BMW.
Plik ściągnięto 47 raz(y) 133,31 KB
BMW M1.jpg Nie, to nie Lamborghini. To M1 - praprzodek dzisiejszych M3 i M5. Przepiękny bolid nieszczęśliwie nie odniósł jednak spodziewanego sukcesu.
Pomógł: 10 razy Wiek: 43 Dołączył: 21 Lip 2005 Posty: 1397 Otrzymał 5 piw(a) Skąd: Wieluń
Wysłany: 2007-03-13, 13:10
glizda napisał/a:
Mnie się podoba BMW 501 ładniutkie jest
To nic że stary typ
Znajomy właśnie odrestaurowywuje sobie taką 501
_________________ Art. 146, ust. 1: "Rada Ministrów prowadzi politykę wewnętrzną i zagraniczną
Rzeczypospolitej Polskiej."
Art. 133, ust. 3: "Prezydent Rzeczypospolitej w zakresie polityki
zagranicznej współdziała z Prezesem Rady Ministrów i właściwym ministrem."
Pomógł: 10 razy Wiek: 43 Dołączył: 21 Lip 2005 Posty: 1397 Otrzymał 5 piw(a) Skąd: Wieluń
Wysłany: 2007-03-14, 09:21
Mam
Dodam, że sam pomagałem w noszeniu nadwozia
_________________ Art. 146, ust. 1: "Rada Ministrów prowadzi politykę wewnętrzną i zagraniczną
Rzeczypospolitej Polskiej."
Art. 133, ust. 3: "Prezydent Rzeczypospolitej w zakresie polityki
zagranicznej współdziała z Prezesem Rady Ministrów i właściwym ministrem."
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum